Udseendet er ikke alt – men det er prisværdigt. Faktisk ligger prisforskellen i tusindvis af kroner
Lige nu læser andre
Der findes dem, der vælger bil med hjertet. Og så findes der dem, der vælger med hjernen.
Men måske burde flere vælge med et farvekort nede fra Flügger.
For netop bilens lakfarve kan være forskellen på tusindvis af kroner, når den skal sælges videre – og det er ikke nødvendigvis de klassiske farver, der holder værdien bedst.
En ny analyse af hele 1,2 millioner brugte biler fra iSeeCars vender op og ned på det, de fleste bilkøbere tror, de ved om bilers gensalgsværdi. Sort, grå og hvid? Niks. Det er de farver, du taber mest på. Ironisk nok netop fordi alle andre vælger dem.
Læs også
Ifølge analysen kan farven på din bil betyde en forskel på op mod 34.500 kroner – bare tre år efter købet. Og det er vel at mærke for præcis samme bilmodel og årgang. Det eneste, der adskiller dem, er farven.
Farven, der nægter at tabe værdi
Det mest værdifaste valg? Gul. Den farve, som de færreste tør nærme sig, viser sig at være et økonomisk scoop. En tre år gammel gul bil taber i gennemsnit kun 24 procent af sin værdi – det laveste værditab af alle.
Lige bagefter finder man orange og grøn, der også holder pengene bedre end både sort, grå og sølv. Og dét er tankevækkende, i en bilverden hvor mange danskere nærmest får åndenød ved tanken om at køre i andet end noget, der matcher asfalt og regnvejr.
Jo mere almindelig, desto større tab
Modsat er det de sikre, populære farver, der hurtigt rasler ned i pris. Sort mister næsten 32 procent af værdien efter tre år, og hvid klarer sig kun marginalt dårligere.
Men forklaringen er overraskende logisk: Når udbuddet er stort – og det er det med sort og hvid – står brugtkøberne med et overflødighedshorn af valgmuligheder. Resultatet? Sælgerne må konkurrere på pris. Og det presser værdien ned.
Til gengæld findes der meget få brugte biler i gul, orange eller grøn. Og de få bilkøbere, der drømmer om lige præcis dén farve, er parate til at betale ekstra for at få det, de vil have. Det er nicheøkonomi med kontante fordele.
Populær ≠ profitabel
Ifølge iSeeCars blev kun 1,9 procent af bilsøgningerne i analysen rettet mod gule biler – samme lave tal gjaldt for orange, mens grøn lå lidt højere med 3,2 procent. Men netop fordi de er sjældne, holder de også prisen.
Andre farver, der ligger under det gennemsnitlige værditab på 31 procent, inkluderer beige (29,5 %), rød og sølv (29,8 %), brun (30,4 %), grå (30,5 %) og blå (30,9 %).
Men der er altså ikke noget, der banker den gule bil, når det handler om at holde værdi. Medmindre du da vælger guld. I så fald taber du suverænt mest – hele 34,4 procent over tre år.
Ikke kun farve – men alligevel lidt farve
Farve er naturligvis ikke det eneste, der spiller ind på gensalgsværdien. Stand, kilometertal, servicebog og udstyr tæller tungt. Men farven? Den er langt fra ligegyldig – især hvis du gerne vil have så mange af dine penge igen som muligt.
Så næste gang du står hos bilforhandleren og peger på den sikre grå model, så tænk over, om det ikke er tid til at gå bananas – bogstaveligt talt. En gul bil kan nemlig være guld værd. Bare ikke i farven guld.