Forside Indland Amerikansk rejseekspert udpeger problem i Danmark: Derfor bliver turisterne væk

Amerikansk rejseekspert udpeger problem i Danmark: Derfor bliver turisterne væk

Aarhus,,Denmark,danmark
Shutterstock.com

Skal vi have gang i turismen herhjemme, er der én ting vi skal ændre, mener ekspert.

Lige nu læser andre

Stigende turisttal er ikke nødvendigvis et succeskriterium. Det mener i hvert fald den amerikanske rejseekspert Cameron Hewitt, som netop har rejst Danmark tyndt i forbindelse med arbejdet på en ny rejsevejledning for Skandinavien.

Målet bør ikke være at fylde gaderne med flest mulige feriegæster, lyder hans vurdering, men snarere at tiltrække de rejsende, der kommer med åbent sind og en ægte interesse for dansk kultur. Ifølge Hewitt er det netop dén tilgang, der adskiller Danmark positivt fra mange andre europæiske destinationer, hvor turismen i stigende grad skaber pres på både byrum og lokalbefolkning.

“Jeg ville fortsætte med at dyrke en tilgang til turisme, der tiltrækker eftertænksomme rejsende, som virkelig ønsker at lære om og komme i kontakt med dansk kultur og måske blive længere og se mere,” siger han ifølge B.T..

Ikke flere – men bedre – turister

Læs også

Den garvede rejseskribent oplever, at Danmark i forvejen har truffet en række valg, der virker som naturlige filtre. Landets prisniveau betyder ifølge ham, at man frasorterer dem, der blot tilfældigt dumper ind i landet uden særligt formål – og dét er ikke nødvendigvis en ulempe.

“Det er her, at de noget højere priser i Danmark faktisk kan være en fordel for turistindustrien. For det hjælper med at reducere antallet af ’tilfældige’ besøgende, som måske er lige så glade et andet sted. Så de mennesker, der kommer her, er meget motiverede for virkelig at nyde Danmark,” lyder det fra Cameron Hewitt.

Uden for København findes nøglen

Mens Københavns brostensbelagte charme stadig trækker mange gæster til, opfordrer Hewitt til, at Danmark bliver langt bedre til at vise de udenlandske besøgende, hvad resten af landet har at byde på. Særligt steder som Ribe, Jelling, Aarhus og Odense bør ifølge ham fremhæves mere aktivt i den internationale markedsføring.

Under sin rejse i højsæsonen har han bemærket noget andet, der ifølge ham understøtter pointen: Manglen på trængsel. Selvom det er midt på sommeren, har han aldrig følt sig mast af menneskemængder – og netop det kan være med til at fastholde den turisttype, han mener Danmark bør satse på: De nysgerrige, respektfulde og kulturinteresserede rejsende.

Læs også

Ads by MGDK