Tesla skal frem med den store pung efter endt retssag mod el-bilgiganten.
Lige nu læser andre
En domstol i Florida har afgjort, at Tesla bærer en betydelig del af ansvaret for en dødsulykke i 2019, hvor en 22-årig kvinde mistede livet, og hendes kæreste blev alvorligt kvæstet. Ulykken skete i Key Largo, da parret kørte i en Tesla Model S med autopiloten aktiveret.
Ifølge nævningetinget i Miami svigtede autopilotsystemet, og ansvaret kan derfor ikke alene placeres hos føreren. Chaufføren har erkendt, at han var distraheret af sin mobiltelefon, men nævningetinget vurderede, at Tesla bærer 33 procent af ansvaret for ulykken. Resten af ansvaret påhviler føreren, som tidligere har indgået et forlig med den dræbte kvindes familie.
Afgørelsen betyder, at Tesla skal betale 243 millioner dollar, svarende til over 1,5 milliarder kroner, i bøde og erstatning. En stor del af beløbet tilfalder den afdødes familie. Teslas direktør, Elon Musk, har ifølge Reuters allerede tilkendegivet, at virksomheden vil anke dommen. Det skriver DR via Ritzau..
Autopiloten under skærpet opmærksomhed
Sagen føjer endnu et kapitel til debatten om sikkerheden i Teslas selvkørende teknologi. Afgørelsen falder på et tidspunkt, hvor Elon Musk arbejder på at lancere en selvkørende taxatjeneste i flere amerikanske byer i de kommende måneder.
Læs også
Tidligere har amerikanske myndigheder gennemført en omfattende undersøgelse af autopiloten efter en række ulykker, herunder dødsulykker. Undersøgelsen førte til kravet om, at mere end to millioner Tesla-biler på det amerikanske marked skulle opdateres.
Ønske om strammere regulering
Fortalere for trafiksikkerhed har i flere år opfordret til strammere kontrol med selvkørende systemer. Især fremhæves behovet for teknologi, der effektivt registrerer, om føreren har hænderne på rattet, når autopiloten er aktiveret.
Ifølge mediet AP er manglende overvågning af førerens opmærksomhed en væsentlig faktor i flere alvorlige ulykker.
Afgørelsen i Florida kan få betydning for både den fremtidige udvikling af Teslas teknologi og for lovgivningen om selvkørende biler i USA. Spørgsmålet er nu, om Elon Musk formår at overbevise både domstole og offentlighed om, at Teslas autopilot er så sikker, som han hævder.