Forside Nyheder Dansk bank lancerer nyt tiltag: Det skal være nemmere at…

Dansk bank lancerer nyt tiltag: Det skal være nemmere at…

kroner, krone, money, penge
Kamil Zajaczkowski/Shutterstock

Nu bliver det nemmere.

Lige nu læser andre

Når en frivillig forening gerne vil have en bankkonto til f.eks. simple kontingentbetalinger, skal man igennem en række dokumentationskrav, formularer, skemaer m.m. på grund af hvidvasklovgivningen.

Men dokumentationen er så kompleks, at det næsten er umuligt for en forening at klare det alene.

Arbejdernes Landsbank modtager nemlig hvert år omkring 25.000 opkald fra foreninger, der har brug for assistance til at udfylde formularerne.

Samtidig indeholder 99 procent af de tilsendte formularer fejl. Det skaber unødige benspænd for frivillige, der løfter en vigtig opgave i det danske samfund.

Derfor lancerer Arbejdernes Landsbank nu et nyt tiltag, der skal gøre den såkaldte onboarding til en god oplevelse.

Læs også

”Det skal være nemmere at være forening i Danmark. Det er ofte frivillige, der gør den store indsats og får et lokalt fællesskab til at blomstre. De skal ikke drukne i regler og bureaukrati. Tallene taler deres tydelige sprog – der er behov for regelforenkling og byrdereduktion i de krav, som foreninger skal leve op til, når de ønsker at oprette en konto i en bank. Dermed deler vi regeringens ambition i deres nye foreningsudspil om at gøre det mindre bøvlet at være forening i Danmark,” siger vicedirektør Bjørn Bøje Jensen fra Arbejdernes Landsbank, og fortsætter:

”Men så længe vi har den nuværende hvidvasklovgivning, har vi et fælles ansvar for at indhente en række oplysninger fra foreninger. Derfor har vi besluttet at gøre en ekstra indsats og hjælpe den enkelte forening med at udfylde de nødvendige dokumenter – sammen med dem, på et møde. For frivillighed og fællesskab ligger i vores DNA, og vi vil være de frivillige og foreningernes foretrukne bank,” siger vicedirektør Bjørn Bøje Jensen fra Arbejdernes Landsbank.

Har været længe undervejs

Arbejdernes Landsbank har i et stykke tid arbejdet på at udvikle en ny løsning til foreningskunder.

Som ny foreningskunde skal man fremover blot booke et møde med en foreningsrådgiver, hvor man i fællesskab sikrer, at al dokumentation kommer på plads med det samme.

Fra september bliver der sat turbo på udrulningen af initiativet i hele landet.

Læs også

“Mange af vores frivillige farer vild i mødet med bankerne. Derfor er vi glade for, at Arbejdernes Landsbank med dette initiativ vil nu tage foreningerne mere i hånden. Det kan forhåbentlig både gøre oplevelsen bedre for foreningerne og resultere i færre fejl i indberetningerne til gavn for alle parter,” siger Poul Broberg, der er chef for public affairs og samfundsindsatser i DIF.

Ads by MGDK