Der er mange penge at spare.
Lige nu læser andre
Elbiler er mere populære end nogensinde, og mange taler om dem som en billigere og grønnere løsning end benzinbiler.
Nu viser det sig dog, at mange elbilsejere ender med at bruge langt flere penge, end de havde regnet med.
”Mange elbilister med all-inclusive abonnementer betaler for kilometer, de aldrig kører. Det er en høj pris for en bekvemmelighed, der samtidig binder dem unødigt til én udbyder. Vi ønsker et marked, hvor forbrugerne har en reel frihed til at vælge den løsning, der passer bedst til deres behov,” siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Kan spare op til 3.000 kroner årligt
Nye beregninger viser, at en dansk elbilist, der, som gennemsnittet, kører 16.500 kilometer om året, kan spare op til 3.000 kroner årligt ved at droppe sit all-inclusive ladeabonnement – også selvom omkring 30 procent af opladningen sker uden for hjemmet.
Lades kun 10 % ude og 90 % hjemme, er besparelsen et godt stykke over de 4.000 kr. årligt.
Konkurrencerådet konkluderede allerede tilbage i 2023, at den såkaldte bundling – hvor abonnement på hjemme- og udeladning sælges samlet – gør det svært for forbrugerne at gennemskue, hvad de reelt betaler for.
Læs også
”Vi ser desværre, at stadig flere ladeoperatører tilbyder all-inclusive abonnementer, der kobler hjemme- og udeopladning i én samlet løsning. Det lyder bekvemt – men i virkeligheden skævvrider det konkurrencen og betyder, at mange elbilister betaler alt for meget,” siger Jacob Stahl Otte.
Siden Konkurrencerådets rapport blev offentliggjort, er elbilsalget eksploderet med over 80.000 nye private elbiler alene det seneste år – og dermed er problemet vokset markant.
Drivkraft Danmark lancerer derfor nu en oplysningskampagne, der skal hjælpe elbilister med at gennemskue deres ladeøkonomi.
Og det er ikke kun prisen, der er en klar fordel ved at vælge all-inclusive ladeabonnementet fra.
”Mange elbilister oplever i dag frustrationer, når de sidder i kø ved ladestandere i ferier og weekender, fordi alle skal lade samme sted på samme tid. Det er en direkte konsekvens af, at all-inclusive abonnementer binder folk til bestemte udbydere og standere,” siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:
Læs også
”Der er faktisk også et grønt aspekt. Med et fastprisabonnement forsvinder meget af incitamentet til at lade, når strømmen er billigst og grønnest – fordi prisen alligevel er den samme. Det er både skidt for den grønne omstilling og kan skabe unødigt pres på elnettet.”
Drivkraft Danmark opfordrer derfor flere elbilister til at tænke sig en ekstra gang om, inden de vælger et all-inclusive ladeabonnement – eller til at overveje at skifte til en forbrugsbaseret løsning.
Det vil give forbrugerne større frihed, lavere omkostninger og et grønnere aftryk.