Fra 1. januar bliver det billigere.
Lige nu læser andre
Det bliver billigere at være ladekunde hos Norlys.
Fra 1. januar sænkes prisen på en serviceaftale med 30 kroner uanset, om kunden ejer eller lejer sin ladeboks hos Norlys.
Oveni prisnedsættelsen skruer Norlys op for den rabat, som kunder med en ladeboks allerede får i dag, når de lader på en af Norlys’ mange offentlige ladestandere landet over.
Sådan skriver Norlys i en pressemeddelelse.
I dag lyder den på 10 procent, men fremover bliver den på 20 procent.
Læs også
“Vores kunder skal mærke værdien af at vælge Norlys. Udover at de har adgang til service og support alle timer i døgnet, kan Norlys’ ladeboks også sørge for, at der helt automatisk lades til den billigste elpris. Og nu gør vi det så også endnu billigere at være kunde og lade på vores offentlige ladestandere, som i forvejen placerer sig i den billigere ende på markedet,” siger Ellen Trolle, direktør i Norlys’ ladeforretning.
| Pris i dag | Ny pris fra 1/1 2026 | |
| Kunder, der har købt deres egen ladeboks | 79 kr./md. | 49 kr./md. |
| Kunder, der lejer deres ladeboks hos Norlys | 199 kr./md. | 169 kr./md. |
Priserne i oversigten er kun gældende, hvis kunden samtidig har en elaftale hos Norlys. For kunder uden en elaftale hos Norlys skal der pålægges 50 kr/md oveni.
Prisnedsættelserne gælder ikke kunder med et andelshavertilbud. De kunder, der oplever ændringer i deres abonnement, modtager en mail med yderligere information fra Norlys.
Udmeldingen kommer efter, at regeringen og Konservative med finansloven for 2026 valgte at sænke elafgiften til EU’s minimumssats på 1 øre/kWh de kommende to år.
I dag får elbilister refunderet en stor del af elafgiften, hvis de har en ladeboks med elmåler derhjemme og en serviceaftale hos en ladeoperatør.
Læs også
Det er altså ladeoperatørerne, der sørger for, at forbrugerne får deres refusion. Nu hvor elafgiften reduceres bliver værdien af den opgave markant mindre.
“Vi har været meget bevidste om, at refusionsordningen ikke ville eksistere til evig tid, og derfor har vi arbejdet målrettet på at skabe et produkt, der også er attraktivt for kunderne, når vi ikke længere skal håndtere deres refusion. Samtidig spiller vi som ladeoperatør en vigtig rolle i forhold til at gøre det nemt at lade på tidspunkter, hvor både strømprisen og belastningen af elnettet er lav, og strømmen kommer fra vedvarende kilder. Det bliver kun endnu mere afgørende, nu hvor afgiftsfritagelsen for elbiler er forlænget, og vi forventeligt kommer til at se endnu flere elbiler i Danmark,” siger Ellen Trolle.
Elbilsudviklingen har generelt taget fart de senere år, hvor elbilerne i stigende grad står for en stadigt større del af alle nyregistreringede biler.
I oktober blev der sat en markant milepæl, da der for første gang blev noteret mere end 500.000 elbiler i den danske bilbestand.
Forventningen er derfor, at der allerede i 2028 vil køre en million elbiler i Danmark.