Michael fortæller, at i år er det særligt slemt.
Lige nu læser andre
Efteråret er traditionelt set højsæson for hjulskifte hos autoværkstederne.
Alligevel er der ualmindeligt meget fart over feltet i disse uger hos mekanikere landet over.
Den nye lovgivning, der kræver vinterdæk eller helårsdæk med snefnugmærket ved glatte veje har sendt bilister i samlet flok mod liftene.
Alternativet er bøder på 1000 kroner pr. dæk, og det har en effekt. Det ser man tydeligt på kalenderbookingerne hos AutoMester-værkstederne.
En af dem, der mærker presset, er Michael Egmose, der ejer Revninge Autoværksted i Kerteminde.
Læs også
“Der er tryk på. Vi får mange opkald fra kunder, der først lige er blevet opmærksomme på, at det faktisk kan blive en dyr fornøjelse at køre uden de rigtige dæk i frostvejr – også selvom de kun skal køre få kilometer. Det lader til at være kommet bag på rigtig mange, at det allerede gælder, inden det for alvor er vinter, og mange er stadig i tvivl om reglerne,” siger han.
Værkstedet har skiftet mere end 30 sæt hjul på én dag samt haft over 75 henvendelser på én dag fra kunder vedrørende vinterhjul.
Det er et billede, man generelt set genkender hos AutoMester, der er landets største værkstedskæde med næsten 400 værksteder.
“Panik før vintertid”
Efterspørgslen på hjulskifte er altid høj, når vintermånederne nærmer sig.
Men i år er det startet tidligere – og nogle kunder går nærmest i panik med udsigten til, at temperaturen begynder at dykke.
Læs også
“Det samme sker hvert år, men i år er det helt ekstremt. Jeg har ikke oplevet noget lignende i mine 31 år som mekaniker. Vi har haft ekstra travlt siden midten af oktober. Og mange vil forståeligt nok bare have det hurtigt klaret, så de har deres på det tørre. Det gør så også, at tiderne bliver hurtigt booket, og at det bliver svært at klare med en dags varsel, som mange forventer,” beretter Michael Egmose, der har været selvstændig mekaniker siden 1999.
Derfor har værkstedsejeren en klar opfordring til danskerne, der stadig mangler “nye sutter på slæden” eller “vintersko på vognen”.
“Det er som med julegaverne. Man tror, man har god tid, og pludselig er alt udsolgt,” siger han med et smil og henstiller så alligevel til at forholde sig til alvoren: “Men her risikerer man altså både bøde og ikke mindst farlige situationer på glatte veje, der er anledning til mange uheld hvert år. For selvom 4000 kroner selvfølgelig er ret så kedeligt at skulle af med, så sætter du også sikkerheden på spil for dig og andre i trafikken. Det er altså ikke det værd. Så book i god tid – og sørg for at få tjekket, at dækkene rent faktisk lever op til kravene.”
Udover at leve op til de nye krav, bør dækkene også være i almindelig god stand, hvilket blandt andet stiller krav til dybden på mønsteret.
Faldgruber: Der gælder andre regler
Samtidig advarer Michael Egmose mod en udbredt misforståelse; nemlig at et snefnugmærke automatisk skulle betyde, at dækket er lovligt overalt.
Det er ikke tilfældet, og derfor skal man sætte sig grundigt ind i reglerne, førend man krydser grænsen med bil, understreger han:
Læs også
“Kører du for eksempel til Sverige eller Tyskland, kan du få en bøde, selvom dækket er godkendt i Danmark. Tjek derfor altid, at dine dæk lever op til kravene i de lande, du kører på vintertur i.”
Når frosten bider, så gælder loven
Ifølge Færdselsstyrelsens nye regler må man ikke køre med “åbenbart uegnede dæk”, når der er is, sjap og sne på vejene.
Derfor skal bilen være udstyret med helårs- eller vinterdæk, der har snefnugmærket (3PMSF), når der er såkaldt “hårdt vinterføre”.
Det er et symbol, der viser tre bjergtoppe med et snefnug indeni. Overtrædelse af dette koster 1000 kroner pr. forkert dæk.
Det er lovpligtigt i Tyskland at bruge dæk med snefnugmærket allerede ved almindeligt vinterføre, og i Sverige at køre med vinterdæk med snefnugmærket i perioden 1. december til 31. marts allerede ved almindeligt vinterføre.