Forside Nyheder Grøn revolution på havet: Tre nye færger kan vende hele...

Grøn revolution på havet: Tre nye færger kan vende hele landet på hovedet

Grøn revolution på havet: Tre nye færger kan vende hele landet på hovedet
Foto: Sund&Bælt

Gigantisk nyhed til danskerne.

Lige nu læser andre

Når talen falder på grøn omstilling i transportsektoren, nævnes elbiler ofte som frontløberne.

Men en ny og langt større satsning til søs er nu på vej til at ændre hverdagen for danske rejsende, når en af verdens mest omfattende elektrificerede færgeruter skal realiseres.

Det skriver Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Forandringen bliver mulig, efter investeringsstøtteordningen for 2025 har fordelt midler til virksomheder, der bruger mange ressourcer og derfor står over for særlige udfordringer i omstillingen.

Ordningen råder over omkring 1 mia. kroner fordelt over fem år, og målet er at få tunge aktører til at skifte spor i retning af klimavenlige løsninger.

Læs også

Her spiller Molslinjen en central rolle. Færgeruten over Kattegat er blandt landets mest udledende forbindelser, og virksomheden har fået et tilsagn på 180 mio. kroner til tre elfærger, som efter planen skal i drift i årene efter 2027.

En teknologi, Molslinjen vurderer kan fjerne 132.000 ton CO2 årligt fra Danmarks samlede udledninger.

Skal markere sig internationalt

Den politiske opbakning er markant. Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard kalder beslutningen et vigtigt skridt i en større bevægelse mod elektriske løsninger på havet.

“Nu baner vi vejen for, at elfærger i fremtiden bliver et helt almindeligt syn i vores indre farvande, ligesom vi for længst har vænnet os til, at der kører elbiler på vejene,” siger han og fremhæver, at indsatsen både styrker grøn omstilling og dansk konkurrenceevne.

Også erhvervsminister Morten Bødskov lægger vægt på Danmarks maritime position og ser satsningen som endnu en mulighed for at markere sig internationalt.

Læs også

“Nu sætter vi fuld kraft mod grøn indenrigssejlads,” understreger han og peger på potentialet for vækst i kølvandet på nye, elektriske hurtigfærger.

Molslinjen er ikke ene om at få støtte.

Daka modtager cirka 58 mio. kroner til en biomassekedel, mens AU Vindmøller får omkring 13 mio. kroner til at elektrificere biogasproduktion.

Alle projekter skal mindske afhængigheden af fossile brændsler og dæmpe udledninger i nogle af landets mest CO2-intensive sektorer.

Ads by MGDK