Overvejer du at udskifte din nuværende bil, kan Årets Bil 2026 være et godt sted at starte.
Lige nu læser andre
Herhjemme vækker bilsnakken hurtigt interesse, hvad enten det handler om priser, rækkevidde eller de nyeste modeller på markedet.
Mange bilentusiaster holder særligt øje, når de store kåringer nærmer sig, fordi de giver et tydeligt indblik i tendenserne i branchen.
I dag søger mange danskere biler, der kombinerer fornuftig pris med praktisk brug, og elbilerne har for alvor vundet indpas.
Overvejer du at udskifte din nuværende bil, kan Årets Bil 2026 være et godt sted at starte.
To modeller deler førstepladsen
I år er der hele to bilmodeller, der deler den fornemme titel.
Læs også
Nemlig Renault 5 og Nissan Micra.
Den franske retro-elbil endte sammen med den næsten identiske søsterbil, Nissan Micra, øverst på podiet, da foreningen Danske Motorjournalister tirsdag eftermiddag uddelte den prestigefyldte pris på Haaning Collection i Bagsværd ved København.
Det er 58. gang, at den store hæderspris uddeles herhjemme.
Kåringen af de to søsterbiler skete med blot otte point ned til Mercedes-Benz CLA, der dermed endte på en flot andenplads.
De to vinderbiler fås begge for under 200.000 kroner og er dermed en del af et nyt felt af økonomiske elbiler, der kendetegner 2026-årgangen.
Læs også
”Renault 5 og Nissan Micra er begge et par meget stærke bud på en elbil i den billigste del af markedet. Køreegenskaberne er i særklasse, og med fem års garanti på begge biler lever de fint op til FDMs krav til nye biler,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Det er anden gang i år, at Renault 5 løber med en fornem titel. Tilbage i januar blev den kåret som The Car of the Year 2025 i Europa – nogle måneder før Nissan Micra dukkede op.
I det hele taget laver Renault i disse år nogle meget interessante elbiler.
Det franske bilmærke havde således hele to biler med i finalen ved dette års kåring i Danmark, hvor også Renault 4 var blandt de otte finalister.
Den opnåede en flot tredjeplads, og dermed satte Renault sig på hele to ud af de tre øverste pladser, hvilket aldrig er sket før.
Læs også
Udelukkende elbiler
I år var alle otte finalister rene elbiler, og de afspejler dermed fint det danske marked, hvor omkring ni ud af 10 solgte nye biler til private netop er elbiler.
”Interessen for elbiler går kun én vej: op. Det ses på salgstallene, ligesom vi dagligt møder det i vores rådgivning. Samtidig vælter det frem med nye spændende elbilmodeller og bilmærker. Vi rundede for nylig 500.000 elbiler herhjemme, og med den fart, der er på udviklingen, er der en million elbiler i Danmark inden længe,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:
”Der var to kinesiske elbiler med i finalefeltet, men de måtte begge se sig slået af de seks andre elbiler, der kom fra Frankrig, Tyskland, Sydkorea og Japan.”
Årets Bil i Danmark kåres af en jury på 21 motorjournalister. FDM havde i år to medlemmer i juryen. Den prestigefyldte pris har været uddelt hvert år siden 1969.