Forside Biler Har du benzin- eller dieselbil? Så meget dyrere bliver din...

Har du benzin- eller dieselbil? Så meget dyrere bliver din bil i 2026

fuel, car, benzin, diesel, tankstation
Shutterstock

Millioner af danskere risikerer en markant højere regning allerede fra nytår.

Lige nu læser andre

Når champagnepropperne springer, og kalenderen skifter til 2026, venter der for mange danskere mere end blot tømmermænd.

En markant stigning i den grønne ejerafgift står nemlig klar til at ramme ejerne af millioner af benzin- og dieselbiler landet over.

Millioner af bilejere rammes

Ifølge beregninger fra FDM, foretaget for B.T., vil ejerne af mere end 2,2 millioner biler opleve højere grøn ejerafgift næste år.

Stigningerne rammer bredt, men særligt ejere af ældre biler, der kører på fossile brændstoffer, må forberede sig på en mærkbar ekstraregning.

Mens elbilister stort set går fri, fortsætter afgiftsbyrden med at vokse for dem, der fortsat kører på benzin eller diesel.

Læs også

Dermed forstærkes den forskel, der allerede i dag er mellem fossil- og eldrevne biler.

Store forskelle på regningen

Tallene taler deres eget tydelige sprog. En Volvo V60 benzin fra 2011, der kører 9,8 kilometer på literen, får i 2026 en ekstraregning på 1.000 kroner.

Den samlede grønne ejerafgift lander dermed på omkring 11.000 kroner årligt.

Også nyere biler rammes. En Ford S-Max fra 2019, som mange familier kender som en praktisk hverdagsbil, stiger med 460 kroner om året og ender på cirka 5.000 kroner i grøn ejerafgift.

Dieselbiler slipper heller ikke. Ejeren af en Toyota Verso diesel fra 2014 må eksempelvis betale 540 kroner mere om året, hvilket bringer regningen op på godt 9.160 kroner.

Læs også

Til sammenligning koster en Tesla Model Y i grøn ejerafgift omkring 920 kroner om året.

Social slagside vækker bekymring

Hos FDM vækker udviklingen bekymring. Forbrugerøkonom Ilyas Dogru peger på, at stigningerne rammer socialt skævt.

Ifølge ham er det ofte bilejere med små bilbudgetter, som ikke har mulighed for at skifte til elbil og derfor er tvunget til at beholde deres benzin- eller dieselbil.

Han understreger, at mange allerede har betalt ekstra i flere år og frygter, at regningen kan fortsætte med at vokse, selv om 2026 officielt er udpeget som det sidste år med ekstraordinære stigninger.

Politisk aftale bag stigningerne

Afgiftsstigningerne udspringer af en politisk aftale fra 2020, hvor det blev besluttet, at ejere af fossildrevne biler skulle finansiere afgiftslettelserne til el- og hybridbiler som led i den grønne omstilling.

Læs også

Effekten har været tydelig. Næsten 70 procent af alle nyregistrerede biler i 2025 er elbiler.

Regeringen oplyser, at en ekspertgruppe nu skal se på en fremtidig omlægning af bilbeskatningen med fokus på både grøn omstilling og økonomisk retfærdighed.

Indtil videre står én ting klart. For mange bilejere begynder 2026 med en dyrere tur i førersædet.

Ads by MGDK