Hvad der kan blive en massiv indtjening i kommunekassen, vil formentlig ikke falde i god jord hos borgerne.
Diskussionen om biltrafik i hovedstaden blusser op igen efter nye beregninger om vejafgifter.
Københavns overborgmester Sisse Marie Welling (SF) presser på for at indføre roadpricing i og omkring byen. Baggrunden er en ny rapport fra DTU og Sund & Bælt, som peger på, at betalingszoner for bilister kan reducere trængslen markant.
Vil mindske trængsel og forbedre byen
Ifølge overborgmesteren er konklusionerne klare, og hun ser vejafgifter som et centralt redskab i fremtidens trafikpolitik.
“Rapporten viser ret tydeligt, at roadpricing vil reducere biltrafikken på et niveau, vi ellers slet ikke kan komme i nærheden af, så for mig at se er det et både godt og nødvendigt værktøj, hvis vi skal komme trængslen til livs og fremtidssikre København. Det tror jeg også, at vi får en bedre by ud af,” siger Sisse Marie Welling til TV 2 Kosmopol.
Hun peger samtidig på, at biltrafik i dag bidrager til støj, luftforurening og tætte veje, og at udviklingen risikerer at forværres, hvis ikke der gribes ind.
Pengene skal tilbage til borgerne
Planen handler ikke kun om at begrænse trafikken, men også om at investere i alternativer.
“Det skal bruges på at forbedre vores cykelstier, på at investere i den kollektive transport og på såkaldte park and ride anlæg, så man nemt kan køre til en station og tage toget videre,” siger Sisse Marie Welling til TV 2 Kosmopol.
Tanken er, at indtægterne fra afgifterne skal gå til forbedringer, der gør det lettere at vælge cykel eller offentlig transport frem for bilen.
Modstand fra omegnskommuner
Opbakningen stopper dog ikke ved kommunegrænsen. I flere omkringliggende kommuner møder forslaget modstand.
I Hvidovre advarer lokalpolitiker Anders Wolf Frisdahl Andresen (SF) mod konsekvenserne for pendlere og borgere tæt på hovedstaden.
“Hvis der skal indføres roadpricing, så er det helt afgørende at der først er opgraderede kollektive trafikløsninger. Konkret metro til Hvidovre. Derudover skal der være flere S-tog i myldretiden, så den kollektive trafik bliver et reelt og attraktivt alternativ for de mange mennesker, der hver dag pendler til og fra Hvidovre,” skriver Anders Wolf Frisdahl Andresen på Facebook.
Han peger samtidig på behovet for bedre parkeringsmuligheder ved stationer, så bilister fra resten af Sjælland kan skifte til tog uden at belaste lokale veje.
Selve beslutningen om at indføre vejafgifter ligger ikke hos kommunen alene. Folketinget skal godkende en model, før roadpricing kan blive en realitet.
Regeringen har allerede nedsat en ekspertgruppe, som senere i 2026 skal komme med anbefalinger til fremtidens bilafgifter. Rapporten om vejafgifter indgår i det arbejde.
