Flere klassiske sommer-råd holder ikke til et nærmere eftersyn.
Når temperaturen nærmer sig 30 grader eller mere, vælter de gode råd frem.
Nogle sværger til iskoldt vand, andre mener, at kaffe bør undgås, mens flere tror, at salte snacks er noget af det værste, man kan spise i sommervarmen.
Spørgsmålet er bare, hvor mange af de velkendte råd der rent faktisk holder.
Ifølge professor i human fysiologi ved Københavns Universitet, Lars Nybo, lever flere af de mest udbredte opfattelser om varme videre, selv om de ikke nødvendigvis stemmer overens med den nyeste viden.
Han peger i stedet på en række enkle råd, som kan gøre en reel forskel, når hedebølgen rammer.
Salt er ikke altid skurken
Salt bliver ofte fremhævet som noget, vi bør begrænse. I varmt vejr kan billedet dog være mere nuanceret.
Når kroppen sveder, mister den både væske og salt.
Derfor er det ifølge Lars Nybo ikke nødvendigvis et problem at få lidt ekstra salt gennem kosten i de varmeste perioder.
Det betyder ikke, at chips pludselig bliver en sund spise, men en mindre mængde ekstra salt er ikke det største problem, hvis kroppen samtidig mister store mængder gennem sved.
Det skriver DR.
Drik det vand du har lyst til
En udbredt myte er, at iskoldt vand er dårligt i sommervarmen.
Ifølge Lars Nybo kan meget koldt vand kortvarigt påvirke kroppens temperaturregulering, men når man allerede er varm, er forskellen af begrænset betydning.
Hans råd er enkelt. Drik den temperatur på vandet, som du selv synes er mest behagelig. Det vigtigste er, at du får nok væske i løbet af dagen.
Alkohol og kaffe kræver lidt ekstra omtanke
Festivaler, grillfester og sommeraftener betyder for mange også øl, vin eller drinks.
Alkohol bidrager dog ikke til at holde kroppen hydreret.
Derfor anbefaler Lars Nybo, at man drikker et glas vand ved siden af sine alkoholiske drikke.
Det samme gælder kaffe og andre drikke med koffein, som i større mængder kan virke vanddrivende.
Et glas vand ved siden af kaffen eller drinken kan være med til at opretholde væskebalancen.
Klæd dig rigtigt og brug en ventilator
Selvom mange instinktivt tager så lidt tøj på som muligt, kan løstsiddende og let tøj faktisk være en fordel i solen.
Det beskytter både mod solens stråler og den direkte opvarmning.
En ventilator er heller ikke noget, man skal være nervøs for at bruge.
Tværtimod kan den hjælpe kroppen med at komme af med varmen ved at øge fordampningen fra huden.
Ifølge eksperten handler det i sidste ende ikke om hurtige mirakelkure, men om at holde kroppen kølig, få rigeligt med væske og undgå de mest udbredte misforståelser om, hvad der virker i sommervarmen.