Danskerne sparer tusindvis af kroner hvert år, men kun hvis de kender dette trick.
Lige nu læser andre
Der er mange grunde til, at elbilerne vinder frem på de danske veje. De er bedre for klimaet, men ofte også for økonomien.
En elbil kræver hverken benzin eller diesel, og fordi den har færre bevægelige dele, er der mindre, der kan gå i stykker.
Det giver lavere udgifter til vedligeholdelse og færre ture på værkstedet.
Samtidig er registreringsafgiften lavere for elbiler, hvilket fortsat gør det mere attraktivt at vælge strøm frem for brændstof.
Købsprisen afhænger af mærke og model
Selv om elbiler stadig er dyrere i indkøb end traditionelle biler, er forskellen blevet mindre. En billig elbil som f.eks. en Dacia Spring koster omkring 150.000 kroner, mens en populær model som VW ID.4 ligger omkring 350.000 kroner.
Læs også
I den dyrere ende finder man biler som Tesla Model Y til omkring 400.000 kroner eller en luksusbil som Porsche Taycan til over 1 million kroner.
Til sammenligning kan en benzinbil som Toyota Yaris eller Peugeot 208 stadig fås fra omkring 200.000 kroner.
Billigere kilometer på strøm
Elprisen har svinget de senere år, men en gennemsnitlig dansk elpris ligger omkring 2,50 kroner pr. kWh. Hvis man oplader hjemme og kører cirka 6 kilometer pr. kWh, svarer det til omkring 40 øre pr. kilometer.
En benzinbil, der kører 16 kilometer på literen, koster derimod cirka 0,90 kroner pr. kilometer, når benzinen står i 14,5 kroner pr. liter. Selv hvis man medregner lidt dyrere forsikring og service på elbilen, er forskellen markant.
Flere elselskaber tilbyder desuden særlige natpriser, hvor man kan oplade bilen til langt under halv pris – hvis man altså gider sætte stikket i inden sengetid.
Læs også
Det skriver Metro.
Service, forsikring og afgifter
Elbiler skal serviceres sjældnere end benzinbiler, og undersøgelser viser, at det i gennemsnit er omkring 20-25 procent billigere at holde dem kørende.
Forsikringen kan dog være lidt højere, da elbiler ofte er dyrere at reparere efter skader.
Vægtafgiften for elbiler er desuden lav, og der betales ikke grøn ejerafgift på samme måde som for biler med CO₂-udledning.
Kan det betale sig?
Selv om en elbil koster mere at købe, kan den på sigt vise sig som en langt billigere løsning.
Læs også
De lave energiudgifter, færre værkstedsbesøg og lavere afgifter gør, at det i længden er elbilen, der trækker det længste stik.