Debatterende artikel

Skrevet af webmaster

30/04/2020
Debatterende artikel
Se, hvordan du laver en god debatterende artikel.

Dagens topnyheder

Hvad er en debatterende artikel og hvad skal du have med for at skabe en god en af slagsen? Det kan du se her.

Debatterende artikel

En debatterende artikel handler om at tage emner op til debat. Her har du mulighed for at give din holdning til kende, og du skal kunne argumentere for dine synspunkter, for at kunne få denne type artikel i hus.

Argumentation og personligt sprog

Genren debatterende artikel er nemlig kendetegnet ved at indeholde en solid argumentation og et personligt sprog og læseren skal kunne identificere dit synspunkt hurtigt og let, ligesom du også gerne skal kunne overbevise læseren om, at du har fat i den rigtige ende.

Du skal altså kunne sætte dig i modtagerens sted, for at kunne nå ind til vedkommende og forhåbentligt vinde dem over på din side, og du skal anvende et sprog, som passer til modtageren. 

Sådan laver du en debatterende artikel

Start med at brainstorme dit emne og find vinkler. 

  • Hvilke paradokser forekommer
  • Hvilke konsekvenser
  • Hvilke problemer
  • Hvilke løsninger
  • Hvilke muligheder

Afklar din holdning til emnet.

Læs artikler og materialer om emnet og spot vinklerne. 

Du skal både forholde dig til og have en holdning til emnet hele vejen igennem, når du laver en debatterende artikel.

Struktur

Skriv først en indledning til sidst, selvom den skal stå først. Indledningen introducerer læseren til emnet og debattens kerne, men den har man som regel først på plads undervejs i opgaven, og derfor skal man vente med at skrive den.  

Skriv det afsnit, der handler om den tekst, du skal forholde dig til. Forhold dig til synspunkterne og diskutér dem ved at argumentere.

Når det er gjort, kan du brede emnet ud til en bredere diskussion, hvor du inddrager dine idéer fra din brainstormingsfase.

Du kan nu inddrage alt det andet tekstmateriale, mens du forholder dig nuanceret og personligt til dit emne. Det vil sige, at du peger på problemer i forhold til dit synspunkt, men du skal stadig forsvare det.

Afslut opgaven ved at samle op i forhold til dit hovedsynspunkt.

Argumentation

Din argumentation skal være stærk, og den skal være holdbar. Du skal kunne gå ud over de tekster, som du anvender og kunne tænke i konsekvenser og principper.

Brug de argumenttyper, der appellerer til logos såsom generaliseringsargumenter, årsagsargument, tegnargument og klassifikationsargument.

Sprog

Dit sprogskal være overbevisende i forhold til din målgruppe.

Brug sproglige billeder og retoriske virkemidler til at sætte et personligt præg på din tekst samt høj og lav stil for at vise, at du er i stand til at variere dit sprog og gøre brug af de to stilarter, så du viser, at du både behersker det nøgterne og objektive sprog, og samtidig også forstår at bruge et mere kreativt og sprudlende sprog, der bidrager til at gøre dit arbejde personligt.

Det hele skal skrives på en måde, der givet et flydende og sammenhængende resultat og der må ikke være tvivl om din holdning.

Vær meget opmærksom på, at der ikke forekommer sproglige fejl, da selv de mindste fejl kan ende med at undergrave dit arbejde, dine holdninger og det forhold du opbygger til din læser.  

Du må gerne gøre brug af ordet jeg, men pas på med at bruge det for meget, og se på om det er muligt at bruge ordet man eller du i stedet. Især det sidste kan hjælpe med at inddrage læseren, men det skal bruges med stor omhu. Ellers kan det hurtigt komme til at fremstå overfladisk og uvedkommende.

Redigering

Du skal huske at redigere din opgave.

Som nævnt ovenfor kan selv de mindste fejl resultere i, at du taber din troværdighed, og derfor bør du gennem gå din færdige opgave ad flere omgange.

Første gang kigger du efter, om der er en rød tråd gennem hele opgave og om dine synspunkter er klokkeklare og der er argumenteret stærkt nok.

Anden gang skal du kigge nærmere på sproget. Kan det gøres bedre og gøres mere personligt eller levende?
Kan du give det mere pondus og er der anvendt tilstrækkelig med virkemidler af den ene eller den anden art?

Tredje gang skal du lave korrekturlæsning, så du sikrer dig, at der hverken er kommaterings- eller grammatiske- eller stavefejl, der kan tage opmærksomheden fra din mission om at overbevise din læser om din kløgt og ret i forhold til emnet.

Det er vigtigt, at redigeringen foregår af flere omgange, fordi det ellers er svært at komme i dybden med de enkelte områder, hvilket øger muligheden for at overse fejl eller ting der kan forbedres