Det er tid til vinterdæk

Skrevet af webmaster

12/12/2018
Det er desværre ikke alle, der er klar over det, men det er på høje tid at få skiftet til vinterdækkene. Hvis du kører i din bil hver dag på vej til og fra arbejde, er det direkte uforsvarligt ikke at køre med vinterdæk.

Mest læste i dag

Sommerdæks bremse- og styreevne er for at sige det mildt ikke gode, når det kommer til sne- og isdækkede veje. Her fortæller vi hvorfor det forholder sig sådan.

Det kan også ske for dig!

Desværre er der stadig nogle, der ikke rigtig tager det med at skifte sommerdækkene ud med vinterdækkene seriøst. Er du en af dem? Måske tænker du, som vi alle er tilbøjelige til, at det ikke er dig, der kommer til skade. Det er naboen. Det sker ikke for dig, at du pludselig kommer ud for ikke at kunne bremse eller styre, når du fredeligt er på vej et sted hen og bliver overrasket af en snebyge eller en gang slud, der danner en glat grød på vejbanen, som sommerdækkene bare skøjter rundt i. Det er ikke dig, der ubehjælpeligt glider over i modsatte vejbane og lige ind foran en lastbil, der ikke kan nå at bremse. 

Tag dine forholdsregler

Realiteten er bare, at hvis du ikke gør, hvad du kan for ikke at komme i den eller en anden farlig situation, så kan det lige såvel være dig som naboen. En af de vigtige ting, du kan gøre, er at sørge for, at du kører med dæk, der svarer til årstiden. Vinterdæk hedder vinterdæk, fordi de er specielt udviklet til at stå fast på vejen i vinterføre. De store dækvirksomheder rundt om i verden er hele tiden i gang med at forbedre deres dæk, så de bliver sikrere at køre med for os billister. Jo sikrere de er jo flere ønsker at købe dem, så det er en god forretningsstrategi for dækproducenterne at blive ved med at udvikle på dækkenes egenskaber.

Vinterdækkets konstruktion

Vinterdæk er lavet af et blødere gummimateriale som beholder sin fleksibilitet, når temperaturen falder. Den blødere gummi giver dækket et langt bedre vejgreb om vinteren end sommerdækkenes hårdere gummitype. Når vejgrebet er bedre falder risikoen for at skride ud med bilen og bilens standselængde forkortes samtidigt. Selve opbygningen af vinterdækket er også specielt udviklet til vintervejret. Dækkets overflade består af lameller, hvis mange kanter kan gribe fat i vejens overflade. Dækket er også konstrueret, så det er ”selvrensende”. Det vil sige, at på grund af dækkets konstruktion falder sne og is hurtigt af dækket og sikrer dermed et endnu bedre vejgreb. Til forskel er et sommerdæk konstrueret med større og mere ensartede flader, som giver et godt vejgreb på varme sommerveje.

Invester i sikkerheden – hav to sæt dæk

Der er stor forskel på vinterdæk og sommerdæk, og derfor skal du ikke få den tanke, at du bare kan køre med vinterdæk hele året. Både sikkerhedsmæssigt og økonomisk vil det være en dårlig ide. Sommerdækket er udviklet specielt til sommermånedernes vejrlig og vinterdækkene slides desuden hurtigere på varme veje. Ingen af dækkene slides, mens de står til opbevaring og, det er derfor i længden ikke dyrere at have to par dæk end et. Selvfølgelig er der en udgift forbundet med at få skiftet dækkene, hvis du ikke kan gøre det selv. Men det er en billig pris at betale for at kunne køre sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Dækkenes mønsterdybde

Når vi er ved det sikkerhedsmæssige, så er det også vigtigt at huske, at der skal være en vis mønsterdybde på et dæk for, at det er lovligt og forsvarligt at køre på dem. I loven står der, at et dæks mønsterdybde skal være mindst 1,6 mm. Det er dog ikke særlig meget og for eksempel færdselsstyrelsen og FDM så gerne at grænsen blev forhøjet til 3 mm for sommerdæk og 4 mm for vinterdæk, som er meget afhængige at en ordentlig mønsterdybde for at kunne stå fast i sne, sjap og is. Så tjek mønsterdybden, når du skifter dæk.