Lugten af en god deal kan tilsyneladende trænge lige så langt som duften af friskbrygget kaffe. Og lige nu har den ledt tusindvis af danskere mod grænsen til Tyskland, hvor kaffeposerne ryger over disken hurtigere end en espresso på kontoret mandag morgen.
Fra nytår og frem til begyndelsen af juni er salget af kaffe og te hos Fleggaard steget med hele 76 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det oplyser kæden selv, som oplever noget nær en koffein-drevet folkevandring til hylderne med de brune bønner.
Ifølge direktør Lars Mose Iversen er det især én type kunde, der går igen – den prisbevidste. Og det er særligt to typer koffeinfix, der gør forskellen:
“Vi ser specielt, at salget af hele kaffebønner samt formalet kaffe har stort fokus fra vore kunder,” siger han til B.T.
I Danmark har mange allerede lagt mærke til, at kaffepriserne i supermarkederne er begyndt at stige brat. Tallene fra Danmarks Statistik taler deres tydelige sprog: I marts var kaffe i gennemsnit 22,4 procent dyrere end året før. Og det mærker både pengepungen og de danske dagligvarekæder.
Men i grænsebutikkerne er billedet et andet. Med lavere moms og store pakker til lavere stykpris, lokker butikker som Fleggaard flere og flere kaffesultne danskere over grænsen.
Og det er ikke kun kaffe, der trækker. Også oksekød og Marabou-chokolade flyver ned fra hylderne, afslører direktøren. Begge varer, som danskerne har set stige markant i pris herhjemme.
“Vi er ikke i tvivl om, at stigningen er sket, fordi kunderne er prisopmærksomme og vil gøre en god handel, og at de har fået øjnene op for, at der er mulighed for det ved grænsen,” forklarer Lars Mose Iversen.
Så mens supermarkederne nord for grænsen kæmper med stigende priser og sløve tilbud, ser det ud til, at Fleggaard og co. brygger på en regulær salgsfest – én kop kaffe ad gangen.