FDM advarer: Mange bilister begår denne fejl på motorvejen - og det er livsfarligt

Nils Würtzenfeld

390 uger siden

|

25/01/2017
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mange bilister raser over medtrafikanter, der kører med det lange lys slået til, men faktisk så har 'de irriterende trafikanter' oftest loven på deres side.

Dagens topnyheder

På en mørk og øde landevej er der ikke mange bilister, der ikke benytter sig af det lange lys, men på en ligeså mørk motorvej er situationen ofte en helt anden. Det skriver fdm.dk

For selvom det faktisk er lovpligtigt at benytte langt lys på motorvejen, så slår rigtig mange bilister det fra af hensyn til deres medtrafikanter.

Det er nemlig sjældent populært at køre med langt lys tæt på andre biler, da det ofte resulterer i dytten og blinken fra vrede medbilister, der føler sig generet.

Men kører du med langt lys på motorvejen, så er det faktisk dine medtrafikanter og ikke dig, der er galt på den. Det oplyser jurist i FDM, Dennis Lange.

- Det er afgørende for trafiksikkerheden, at man som bilist kan se tilstrækkeligt langt. Det gælder ikke mindst på motorvejene, så man kan nå at reagere, når farten er høj og bremselængden større, forklarer Dennis Lange til FDMs medlemsmagasin Motor.

Han mener, at der ofte er tale om et misforstået hensyn. 

- Når mange alligevel undlader at bruge det lange lys, skyldes det enten uvidenhed eller et misforstået hensyn til andre modkørende bilister, som man ikke ønsker at blænde. Men det er forkert. Som udgangspunkt skal man køre med fjernlys på motorvej og kun blænde ned, hvis der er få hundrede meter op til en forankørende, siger Dennis Lange. 

Det er korrekt, at man som bilist ikke må blænde andre trafikanter, hvilket kan betyde, at man netop skal blænde ned for det lange lys, når man møder modkørende biler på en landevej. 

Men på motorvej har man imidlertid ikke det problem, da man ikke bør risikere at blive blændet, hvis man altså holder øjnene på vejen, som loven siger.

- Kører man med nærlys, kan man typisk kun se 50-70 meter frem. Det bliver særligt kritisk på motorveje, hvor man med en hastighed på over 100 km/t kun har ganske få sekunder at reagere i. Når mange bilister alligevel kører både 110 og 130 km/t i mørke med nærlys, er det givetvis fordi, trafikken er en dårlig læremester. Man kan i mange år gøre noget, der reelt er farligt, uden at der sker noget, men det er altså ikke det samme som, at det ikke er farligt, siger Dennis Lange.