Nu fylder de mindre i din indkøbskurv.
Lige nu læser andre
Kunder i Netto, føtex og Bilka vil fra uge 30 møde en markant anderledes ananas end den, de kender.
Den karakteristiske grønne top er væk, og det er ikke tilfældigt. Bag beslutningen står Salling Group, som har valgt at droppe det strittende element for at mindske spild, forbedre transporten og gøre hverdagen lettere for kunderne.
Ifølge koncernen har ananastoppen – trods sit ikoniske udseende – flere ulemper end fordele. Den fylder meget i kasser og poser, ridser frugt og grønt, og ender typisk som affald kort efter indkøb. Derfor bliver toppen nu fjernet allerede ved kilden i Sydamerika.
Samtidig skal den afskårne top ikke blot smides væk. En del af dem vil blive brugt til at plante nye ananas, og ifølge Salling Groups egne beregninger kan op til hver femte afskårne top få nyt liv i markerne. Det bidrager til en mere cirkulær og bæredygtig produktion.
Læs også

Fraværet af toppen giver også mulighed for at pakke flere ananas tæt sammen under transporten, hvilket reducerer antallet af fragtomgange. Salling Group vurderer, at den samlede CO₂e-udledning fra frugtens rejse fra plantage til butik kan falde med mindst 10 procent.
– Vi arbejder hver dag på at gøre tingene på en ny og anderledes måde, som skal komme vores kunder og verden omkring os til gode. Uden toppen fjerner vi en masse bøvl for kunderne, for selvom den nok pynter, har den faktisk ikke ret mange positive egenskaber, udtaler Stephan Bruhn, indkøbschef for frugt og grønt i Salling Group, i en pressemeddelelse.
Han understreger, at den nye ananas hverken smager anderledes eller rådner hurtigere – noget der er blevet grundigt testet, før beslutningen blev truffet. Bruhn forventer, at forbrugerne hurtigt vil tage den nye udgave til sig.
Indfasningen sker fra uge 30, hvor de topløse ananas begynder at lande i butikkerne. De sidste frugter med top vil løbende blive udfaset i takt med, at lagrene tømmes.