Novo Nordisk tager stor afstand fra omstridt produkt: Kan være farligt

Nicolai H

2 uger siden

|

05/02/2025
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Er du stødt på produktet, skal du passe på.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hvis du er en mand som for nylig har scrollet gennem Facebook, er du måske blevet mødt af reklamer for “Manhood Plus” – lilla vingummier, der angiveligt skal løse problemer i soveværelset.

Med lokkende slogans som “Køb 3 + få 2 gratis” og falske anbefalinger fra Novo Nordisk har produktet fået mange til at spærre øjnene op.

Men her er advarslen: Produktet har intet med Novo Nordisk at gøre.

Det bekræfter medicinalgiganten selv i en mail til TjekDet, hvor de afviser enhver forbindelse til produktet og de hjemmesider, der misbruger deres navn.

Annoncer målrettet danske mænd

Siden midten af december har mere end 40 forskellige annoncer målrettet danske mænd i alderen 35-65 år floreret på Facebook.

Klikker man på reklamerne, bliver man ledt til hjemmesider, hvor produktet bliver præsenteret som et mirakelmiddel mod impotens.

Billeder af Novo Nordisks direktør Lars Fruergaard Jørgensen samt logoer fra medier som Politiken og Berlingske bruges til at skabe troværdighed.

Her finder man også begejstrede “brugeranmeldelser” – dog med et lille twist. Datoerne skifter nemlig automatisk, så det altid ser ud, som om nye kunder roser produktet dagligt.

"Mit indtryk er mere end positivt. Og jeg ser ikke en eneste, der ikke kan lide det, anmeldelserne er fremragende og næsten alle positive. Så jeg er ikke den eneste, der bekymrer mig om min seksuelle sundhed," lyder en af de utroværdige kommentarer på siden.

Svindel eller dårlig kvalitet?

Mens det er uklart, om der reelt findes et produkt bag svindelannoncerne, viser en hurtig Google-søgning, at “Manhood Plus” faktisk kan købes på Amazon for omkring 300 kroner.

Her er anmeldelserne dog ikke ligefrem imponerende: Med kun to ud af fem stjerner fordelt på 30 anmeldelser beskriver flere kunder produktet som ineffektivt.

Er der dog tale om et falsk produkt, kan indehaverne af siderne få adgang til dine personlige oplysninger, hvis du vælger at videregive dem ved et "køb".

En anden mistænkelig detalje er hjemmesiden ManhoodPlus.dk, som fremstår amatøragtig og bruger kendte mediebrands til at blåstemple sig selv. Forsøger man at bestille, risikerer man muligvis at afgive kortoplysninger til svindlere.

Eksperter advarer mod at handle på ukendte hjemmesider, der misbruger kendte brands. Novo Nordisk har allerede taget skridt til at anmelde annoncerne og opfordrer til, at forbrugere er ekstra skeptiske.

Så næste gang du ser en annonce med mirakel-løsninger, så husk: Hvis noget lyder for godt til at være sandt, er det ofte også tilfældet.