"De danske veje bliver grønnere fra 2025."
Sådan starter en pressemeddelelse fra Skatteministeriet omhandlende en ny vejafgift, som regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet netop har vedtaget.
Vejafgiften kommer dog ikke til at ramme alle danskere direkte.
Det er nemlig en "kilometerbaseret vejafgift for lastbiler," hvilket betyder, at det altså kun er lastbiler, der skal betale afgiften, og størrelsen på afgiften kommer til at afhænge af, "hvor meget CO2, der udledes fra kørslen."
"Samtidig bliver det dyrere at køre i bl.a. København, Aarhus og Aalborg, der er kategoriseret som miljøzoner," lyder det i pressemeddelelsen.
Skatteminister Jeppe Bruus har udtalt følgende om den nye aftale:
"Med klimaloven i hånden har vi sat ambitiøse mål for at nedbringe hele samfundets udledning af CO2. Det kræver, at vi alle bidrager [...]. Derfor har vi lavet en CO2-afgift [...]. Med aftalen om en klimabaseret vejafgift for lastbiler tager vi endnu et skridt i den rigtige retning. Det skal nemlig kunne svare sig at køre grønt [...]. Det er jeg glad for, at vi er blevet enige om."
Ifølge Skatteministeriet vil den nye afgift reducere CO2-udledningen "med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og ca. 0,4 mio ton i 2030," og selvom almindelige bilister altså ikke skal betale den nye afgift, så er det ikke svært at forestille sig, at de økonomiske konsekvenser kommer til at ramme os alle.
Lastbiler fragter nemlig de varer, som alle vi andre bruger, og regningen bliver derfor formentlig delvist sendt videre til forbrugerne.