Politiet med stor nyhed: Tester helt ny type køretøj

Foto: Shutterstock

Rigspolitet vil i det kommende år teste elbiler som en mulig del af det daglige patruljearbejde i landets politikredse.

Elbilsmarkedet er i de seneste år blevet stadigt større. Sidste år rundede antallet af indregistrerede elbiler i Danmark eksempelvis 100.000.

I offentlige institutioner ser man også et stigende antal elbiler, eksempelvis i landet kommuner. Elbilen er smart på mange måder, men distance og måden hvorpå man få den ladt op, er for mange en hæmsko.

Læs også

Kvinde går ombord på fly: Får et chok, da hun ser, hvor hun skal sidde

Netop derfor kan det være svært at forestille sig politiet kører i elbiler, men det er måske ikke så langt væk som man skulle tro.

Rigspolitiet vil nemlig iværksætte et pilotforsøg, hvor 10 uniformerede elektriske patruljevogne skal give politiet nogle erfaringer med brugen af elbiler i det daglige beredskab.

Pilotforsøget skal køre i 2023 og erfaringerne vil danne grundlag for en kommende grøn strategi for politiet, som derfor potentielt kan få elbiler som en del af sin vognpakke inden længe.

"Vi vil gerne være med til at sætte standarden for omstilling til grønne køretøjer i vores beredskabsarbejde, samt være på forkant med at høste egne erfaringer i et marked, hvor det snart er vanskeligt at få den type køretøjer vi normalt kører i," siger Jens Yndgaard, Centerchef CFM, Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Rigspolitiet har indkøbt 10 Volkswagen ID4 GTX, som skal fordeles i fire forskellige politikredse, hvor Østjyllands Politi modtager to, Midt og Vestjyllands Politi får to, Københavns Vestegns Politi modtager to og Københavns Politi får leveret fire.

Foto: Rigspolitiet

I testforløbet indsættes de elektriske patruljebiler så vidt muligt på lige fod med de øvrige patruljevogne i de respektive politikredse.

Derved vil de naturligt komme til at bidrage til det operative arbejde, hvor nogle opgaver er mere krævende end andre.

Blandt andet skal de nye el-patruljevogne kunne levere i forhold til hastende operative opgaver, som stiller store krav til udstyr og materiel.

"Der er stor forskel på kørselsbehovet i de forskellige kredse. I nogle kredse tilbagelægger patruljevognene mange kilometer hver dag, hvorimod man i andre kører noget mindre. Med test i flere politikredse bliver vi klogere på de forskellige behov," fortæller Jens Yndgaard.

Læs også

Mand mister den ene testikel efter demonstration

 

Dagens Gossip