Spreder sig på markedet: Novo Nordisk melder ud om Wegovy-kopivarer

Nicolai H

14 timer siden

|

07/05/2025
Indland
Foto: KK Stock / Shutterstock.com
Foto: KK Stock / Shutterstock.com
Novos administrerende direktør melder ud.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

At kopiere i skolen giver som bekendt problemer – og det samme gælder i medicinalbranchen.

Novo Nordisk måtte onsdag morgen sande, at væksten på det amerikanske marked ikke helt levede op til de optimistiske forventninger, efter kopiproducenter har udnyttet en smutvej i lovgivningen.

Det skriver Avisen Danmark.

Kopimedicin skaber milliontab

Normalt er patenter en mur, som holder konkurrenterne ude. Men en amerikansk særregel giver midlertidigt frit spil, når der er mangel på medicin.

Det hul i loven har de såkaldte compounders udnyttet til at sende kopier af Novos populære vægttabsmiddel Wegovy på markedet – i stor stil.

Salget skuffede derfor i første kvartal 2025, og selskabet blev tvunget til at nedjustere sine forventninger for resten af året.

"Vi er blevet overraskede over omfanget af det. Og det er selvfølgelig det, der har ført til en mere afdæmpet udvikling i første kvartal og en nedjustering for helåret," lød det fra administrerende direktør Lars Fruergaard Jørgensen på en telekonference ifølge MarketWire.

Nyt håb for andet halvår

Novo har dog ikke siddet problemet overhørig. Selskabet har fået de amerikanske sundhedsmyndigheder overbevist om, at der nu er tilstrækkeligt lager af Wegovy, hvilket betyder, at salget af kopimedicin skal stoppe senest 22. maj.

Samtidig har Novo indgået aftaler med tre af de største compounders, der fremover skal tilbyde ægte Novo-produkter – blandt andet har CVS Caremark gjort Wegovy til sin foretrukne fedmebehandling.

"Det skulle betyde, at man fra 1. juli vil se en betydelig stigning i receptudskrivningerne i USA. På den måde er der sat en prop i omsætningstabet. Men det ændrer selvfølgelig ikke ved, at Novo har mistet salgsindtægter i næsten knap fem af 12 måneder i 2025, og det forklarer også nedjusteringen," siger Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

Ads by MGDK