Supermarkedskæde dropper Black Friday

Skrevet af Julie Møller

02/09/2020
Black Friday er især kendetegnet ved knaldtilbud, der får folk til at stimle sammen og stå tæt i kø. Det harmonerer ikke særlig godt med en pandemi, og derfor har Rema 1000 valgt at droppe Black Friday. 
Modelfoto: Shutterstock.com
Black Friday er især kendetegnet ved knaldtilbud, der får folk til at stimle sammen og stå tæt i kø. Det harmonerer ikke særlig godt med en pandemi, og derfor har Rema 1000 valgt at droppe Black Friday. Modelfoto: Shutterstock.com
Hvis du forventer vilde Black Friday-tilbud fredag den 27. november, når du træder indenfor i en af de mange butikker rundt om i landet, så kommer du til at blive skuffet.

Mest læste i dag

“Det dur ikke.”

Sådan skriver Jonas Schrøder, der er kommunikationschef for Rema 1000, på Twitter. 

“Vi aflyser Black Friday i år. Det dur ikke med vilde tilbud en enkelt dag pga Corona - tiltrækker for mange kunder samtidig. I stedet kører vi de samme tilbud over flere dage og vil generelt ikke have endagstilbud indtil videre. Sikkerhed for kunder er vigtig.”

Black Friday er især kendetegnet ved knaldtilbud, der får folk til at stimle sammen og stå tæt i kø.

Det harmonerer ikke særlig godt med en pandemi, og derfor har Rema 1000 altså valgt at droppe Black Friday. 

Black Friday får folk til at shoppe igennem

Det er noget af en festdag rent salgsmæssigt, som Rema 1000 takker nej til.

Sidste år kunne FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, melde ud, at Black Friday slog tallene fra 2018.

”Black Friday er uden tvivl e-handlens største handelsdag. Omsætningen er steget med 50-60% i forhold 2018, og der har været fuld aktivitet hele dagen igennem. Et forsigtigt bud er, at vi runder 750 mio. kr. i omsætning alene på selve Black Friday,” fortalte Niels Ralund, direktør i FDIH, til foreningens egen hjemmeside.

Men det gik også godt i de fysiske butikker. Markedsdirektør Lotte Wøldiche Præstgaard fra Imerco, udtalte til FDIH, at kæden oplevede vækst - både online og i de fysiske butikker landet over. 

Hvordan de mange butikker håndterer Black Friday i år, bliver spændende at følge. Der er ingen tvivl om, at det bliver en anderledes tilbudsdag end tidligere. Om flere følger i Rema 1000’s fodspor vil tiden vise.

Hvad er Black Friday?

Black Friday er et amerikansk fænomen, der finder sted én gang om året, nemlig fredagen efter fejringen af den nationale helligdag Thanksgiving. Fejringen af Thanksgiving finder sted den fjerde torsdag i november. Dagen efter er der Black Friday, hvor butikkerne lokker med tilbud. 

I år finder Black Friday sted den 27. November. 

Kilde: Blackfridaydanmark.dk

I år har Rema 1000 valgt at droppe Black Friday. Foto: Shutterstock.com