Forside Indland Svindlere afsløret: Sådan tømmer de danskernes konti med tre simple...

Svindlere afsløret: Sådan tømmer de danskernes konti med tre simple trin

scam, svindel, black week
Shutterstock

Sådan narres danskere for millioner.

Lige nu læser andre

Ingen kan føle sig helt sikre mod de stadig mere avancerede telefonsvindlere, der via uskyldige opkald og sms’er formår at franarre danskere millioner af kroner.

Det viser TV 2’s nye dokumentar “Den falske politikommissær”, som gennemgår bagmændenes metoder og viser, hvor målrettet de arbejder.

Ifølge dokumentaren bygger størstedelen af svindlen på en fast tretrinsplan.

Sune Gabelgaard fra European Banking Initiative, der til daglig arbejder med at afsløre svindel, fortæller, at metoderne er så overbevisende, at både unge og ældre går i fælden.

“Vi må endelig ikke lulle os i søvn og tro, at det kun er ældre mennesker, der går i fælden,” siger han.

Læs også

Det skriver TV2.

Fase 1: Offeret udvælges

Første skridt handler om at finde et offer. Svindlerne bruger ofte tjenester som 118.dk til at fremsøge telefonnumre.

Her søger de typisk efter fornavne, der forbindes med ældre generationer – navne som Åse og Anne – fordi disse oftere opfattes som lettere mål.

Når numrene er fundet, sendes der sms’er ud med tilforladelige afsendernavne som “Politiet”, “MitID”, “Coronaprøvesvar” eller “Danske Regioner”. Sms’en indeholder et link til et skema, der får modtageren til frivilligt at udlevere personlige oplysninger.

I andre tilfælde køber svindlerne såkaldte “datapakker” på internettets mørke markeder, hvor følsomme oplysninger sælges samlet.

Læs også

Fase 2: Opkaldet

Når oplysningerne er i hus, begynder næste fase. Offeret bliver ringet op af en svindler, der udgiver sig for at være fra politiet eller banken. Vedkommende bruger de indsamlede oplysninger til at virke troværdig og lægger massiv tidspres på ofret.

Her kan svindlerne både få ofrene til at afsløre kontooplysninger, beskrive værdigenstande i hjemmet og foretage overførsler til konti, svindlerne kontrollerer.

Fase 3: Den fysiske kontakt

I den sidste fase opsøger svindlerne offeret på hjemmeadressen. Her kan de bede om at få udleveret kreditkort, pinkoder eller værdigenstande.

Ifølge Gabelgaard er mange ofre på dette tidspunkt så forvirrede, at de ikke stiller spørgsmål.

Der findes ingen samlede tal for omfanget af telefonsvindel i Danmark. Alligevel vurderer eksperter, at der hvert år svindles for millioner.

Læs også

Ads by MGDK