Arbejdet kommer til at finde sted mellem 26. april og 8. juni.
Vejdirektoratet går nu i gang med det sidste lag asfalt – også kaldet slidlaget – samt stribning på E45 mellem Aarhus V og Tilst.
Når slidlaget er lagt, er udvidelsen af motorvejen et væsentligt skridt tættere på at kunne åbne med tre spor i hver retning.
Arbejdet udføres fra søndag den 26. april 2026 til mandag den 8. juni, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Undervejs vil der være spærret for enkelte til- og frakørsler samt rastepladser. Trafikken ledes skiftevis over i modsatte side med to farbare spor i hver retning. Hastigheden fastholdes til 80 kilometer i timen.
Trafikale konsekvenser
Sydgående retning mellem 47 Tilst og Aarhus Vest
Slidlagsarbejdet starter i sydgående retning fra søndag aften den 26. april til mandag morgen den 18. maj 2026. Arbejdet medfører spærring af tilkørsel 47 Tilst i sydgående retning med omkørsel via 46 Hinnerup.
Pedersminde rasteplads er lukket i denne periode.
Samtidig spærres rampen fra Herningmotorvejen fra Brabrand mod E45 i nordgående retning ved Motorvejskryds Aarhus V. Trafikanter ledes rundt i sløjfer ved Motorvejskryds Aarhus V.
Nordgående retning mellem 47 Tilst og Aarhus Vest
Fra mandag morgen den 18. maj til mandag morgen den 8. juni 2026 udføres arbejdet i nordgående retning. Arbejdet medfører spærring af frakørsel 47 Tilst i nordgående retning med omkørsel via 46 Hinnerup.
Blankhøj rasteplads er lukket i denne periode.
Samtidig vil rampen fra Herningmotorvejen fra Brabrand mod E45 i nordgående retning ved Motorvejskryds Aarhus V fortsat være spærret. Trafikanter ledes rundt i sløjfer ved Motorvejskryds Aarhus V.
Når slidlagsarbejdet er afsluttet, forventer Vejdirektoratet at kunne sætte gang i samme omgang mellem Tilst og Aarhus Nord, hvor der også skal lægges asfalt og laves striber. Vejdirektoratet melder datoerne for arbejdet ud senere.