Galt eller genialt? Brændt ost som snack skal indtage Danmark

Skrevet af Henrik R

05/06/2019
Foto: Lava Cheese
Foto: Lava Cheese
Denne sommer kommer der en helt ny tilføjelse til sortimentet af snacks, når islandske Lava Cheese pludselig står på hylderne i danske forretninger. To islandske iværksættere har haft kæmpe succes med deres noget specielle snack, som de nu vil indtage Danmark med.

Mest læste i dag

Du har helt sikkert prøvet det, når du står og laver toast. Der er fyldt godt med ost i, og når den er færdig, så er der en lækker omgang sprød og brændt ost på siden af toasten.

Det smider man naturligvis ikke ud, det er nærmest en delikatesse, men desværre kommer det altid kun i små mængder, og så må man ellers vente på, at man igen skal lave toast.

Men når det nu er så lækkert, hvorfor har man så ikke lavet det som en snack? - Det har man faktisk også, det har bare ikke været muligt at få i Danmark.

Til gengæld har vores islandske venner kunne nyde godt af den lækre snack i løbet af de sidste to år, hvor de to islandske iværksættere, Josep Thorhalsson og Guómundur Páll Líndder, uden tvivl har været meget begejstrede for brændt ost. De stiftede nemlig virksomheden Lava Cheese, hvor de sælger brændt ost som snack, og det har været en kæmpe succes.

Josep Thorhalsson og Guómundur Páll Líndder. Foto: Lava Cheese

Nu indtager de Danmark

I løbet af de seneste to år, har de to iværksættere solgt mere end 200.000 eksemplarer af deres produkt på Island, og de har omsat for mere end fire millioner kroner. Det tegner et ret godt billede af, at det ikke kun er en minoritet af mennesker, der elsker den brændte ostesmag fra toasten.

Iværksætterne vil gerne sprede deres lækre snacks til resten af verden, men de starter ud i norden, hvor de for nyligt indtog Sverige. Nu er turen så kommet til Danmark, og der går ikke længe, før de ruller ud i nogle af landets største butikker.

Lava Cheese har nemlig indgået en aftale med Salling Group, der skal forhandle deres brændte oste-snacks, og de vil ramme butikkerne i løbet af sommeren.

Salling Group ejer en stor del af dagligvarebutikker og supermarkeder i Danmark, og derfor er det forventeligt, at Lava Cheese snacken bliver solgt i blandt andet, Bilka, Føtex, Netto m.fl.

Tre smagsvarianter og ingen kulhydrater

Det har ikke udelukkende været smagen, som har gjort Lava Cheese-snacken så populær, som den indtil videre har været. Det er også en ud af et fåtal af snacks, som slet ikke indeholder kulhydrater.

Kulhydrater er noget, som flere mennesker tænker mere og mere over i dagligdagen, hvor en stor del helt fravælge dem. Derfor er snacken især ideel til de mennesker, der lever med en LCHF- eller KETO-kost, hvor indtaget af kulhydrater helst skal være helt i bund.

Lava Cheese kommer i øjeblikket i tre forskellige varianter. Der er den helt originale med cheddar, der er røget cheddar, og så er der en tredje udgave med chilli. Ifølge skaberne kan snacken indtages på flere forskellige måder. Enten helt for sig selv, med en lækker dip, som krutoner, som canapé eller ved siden af sin favorit drikkevare.

Under deres virksomhedsplan som man kan se hos Funderbeam, estimerer Lava Cheese, at de i 2020 med deres salg i de nordiske lande og en aftale med en forhandler i USA, vil have en indtægt på knap 28 millioner kroner.

I første omgang skal de dog slå til i norden, og det bliver interessant at følge, om danskerne er ligeså vilde med brændt ost, som vores islandske slægtninge.