Sommeren er over os, og med den følger ofte høje temperaturer, som kan gøre hverdagen mere krævende
Sommeren er over os, og med den følger ofte høje temperaturer, som kan gøre hverdagen mere krævende.
Når solen bager, og sveden pibler frem, er det helt naturligt, at vi rækker ud efter noget koldt at drikke for at holde væskebalancen i top.
Mange af os har lært, at vand er den bedste løsning, når tørsten melder sig, men nu tyder ny viden på, at der måske findes et endnu bedre alternativ.
Bedre end vand
Ifølge nye britiske sundhedsråd, som mediet Life har rapporteret om, er almindeligt postevand ikke den mest effektive drik, når det handler om at undgå udtørring på varme dage.
Det viser sig nemlig, at et glas mælk kan være langt mere fugtgivende.
Mælkens sammensætning af sukker, protein, fedt og natrium betyder, at væsken tømmes langsommere fra maven, og kroppen holder derfor på fugten i længere tid.
For dem, der foretrækker plantebaserede alternativer, fremhæves sojadrik som et godt valg.
Den indeholder elektrolytter, som hurtigt hjælper med at genoprette kroppens væskebalance.
Derudover kan man med fordel køle kroppen ned med friske drikke som kokosvand og agurkesaft, der også bidrager til at opretholde en god væskebalance i varmen.
Kend signalerne
Eksperter opfordrer også til, at man udskifter tunge måltider med kød og kulhydrater til fordel for frugt og grønt.
Planter indeholder nemlig en stor mængde væske, som gavner kroppen i varmen.
Det er vigtigt at lytte til kroppens signaler, når varmen tager overhånd.
Man bør være ekstra opmærksom, hvis man pludselig oplever svimmelhed, usikkerhed eller øget tørst.
Andre faresignaler inkluderer en meget træt krop, tør mund, indsunkne øjne og mørkegul urin.
Bliver urinen samtidig stærkt lugtende, er det et klart tegn på dehydrering.
Mærker man disse symptomer, er det vigtigt at gribe ind med det samme.
Løsningen er dog ikke at drikke en stor mængde væske på én gang, men derimod at indtage små slurke over en længere periode.