Vi kender det alle sammen. Klokken er 19.50, og der er blot 10 minutter til filmen begynder i biografen.
Man stormer ud af døren, skynder sig at købe slik, popcorn og sodavand, og helt svedig sætter man tilrette i stolen, for at finde ud af, at man næsten skal gennem en halv times reklamer og trailers først.
Det er frygtelig irriterende, og selvom man godt er klar over det på forhånd, så bliver man stadig lige skuffet.
Det har også været tilfældet for en kendt engelsk journalist ved navn Martin Lewis, der nu kræver, at biograferne skal vise tidspunktet for, hvornår en film virkelig starter, og ikke tidspunktet for, hvornår reklamerne begynder.
“Tog i biografen i går hvor filmen skulle starte klokken 20:45, men den var 21.17, før den gik i gang. BIOGRAFER vi betaler for at se film. Det er okay med 5-10 minutters reklamer, men inflationen med 33 minutter er ikke okay. Enten skruer i ned for reklametiden eller skriver tidspunktet for, hvornår filmen reelt starter,” skriver journalisten på Twitter.
I første omgang var det blot et indlæg skrevet i ren frustration, men efterfølgende er Martin Lewis blevet interviewet, og her mener han faktisk, at der er noget i det.
Han ser nemlig, at mange problemer kunne løses ved, at man viste tidspunktet for, hvornår filmen starter.
“Det er ikke let at få et barn til at sidde stille i en stol så længe, og folk skal bruge flere penge på babysittere, hvilket giver en større udgift,” fortæller journalisten til LadBible og fortsætter:
“Det kan også være et problem for flere handicappede eller syge mennesker, da det ikke nødvendigvis er let for dem at blive siddende i den samme position så længe,”
“Det ville hjælpe meget, hvis de fortalte os, at reklamerne starter klokken 20:00, og at filmen starter klokken 20:35 - De kan endda lukke dørene helt efter det tidspunkt,” fortæller han.
Journalisten forstår godt, at biograferne skal vise reklamer, men han mener, at det har taget overhånd, og at det kan ende med at koste dem mange gæster i sidste ende.