Det er anden gang, McDonald’s vælger at samarbejde med en gourmetkok. Første gang var det Paul Cunningham, der er køkkenchef på Henne Kirkeby Kro, der udviklede to burgere, der fandt vej til menukortet på McDonald’s-restauranter i Danmark.
Anden gang er det Henrik Jyrk, der får lov. Han har arbejdet på hele fem michelinrestauranter, har vundet Danmarks mest prestigefyldte kokkekonkurrence – Sol Over Gudhjem - to gange, og deler også ud af sine evner på Go’ Morgen Danmark.
Nu er han klar til at dele sin passion for det asiatiske køkken med de mange daglige gæster på McDonald’s.
“Jeg var slet ikke i tvivl om, at min burger skulle have et ordentlig skud Asien. Jeg er glad for muligheden for at dele min store passion for asiatisk mad med danskerne. Jeg vil gerne give alle danskere mindst en vild smagsoplevelse om dagen, og med McDonald’s 200.000 daglige gæster, så får jeg nu mulighed for det,” siger Henrik Jyrk i en pressemeddelelse.

Henrik Jyrk har arbejdet på hele fem michelinrestauranter, har vundet Danmarks mest prestigefyldte kokkekonkurrence – Sol Over Gudhjem - to gange, og deler også ud af sine evner på Go’ Morgen Danmark. Foto: PR.
Det klassiske køkken kombineret med asiatiske smage.
Henrik Jyrks bud på en McDonald’s-burger bærer navnet ‘Homestyle Tokyo Teriyaki’ og består af den velkendte brioche bolle, iceberg salat, hvide løg og en oksebøf. Dertil har Henrik Jyrk udviklet en teriyakisovs, en sennepsmayo og en coating til de friterede løgringe som tilfører burgeren det sprøde element. Burgeren har dermed en kombination af sødme og krydderi fra teriyakisovs, skarphed fra sennepsmayoen og sprødhed fra løgringene. Altså velkendte smagskomponenter fra det klassiske køkken kombineret med asiatiske smage.

Henrik Jyrks bud på en McDonald’s-burger bærer navnet ‘Homestyle Tokyo Teriyaki’ og består af den velkendte brioche bolle, iceberg salat, hvide løg og en oksebøf. Dertil har Henrik Jyrk udviklet en teriyakisovs, en sennepsmayo og en coating til de friterede løgringe som tilfører burgeren det sprøde element. Foto: PR.
“Jeg har rejst meget i Asien og er gift med en malay, så jeg ved om nogen, hvad det asiatiske køkken kan. Det er måske ikke det mest udbredte i Danmark, men jeg tror på, at jo flere der prøver det, jo flere vil blive vilde med det. Min ambition har været lave en burger der skiller sig ud på markedet, og så håber jeg, at flere danskere får kendskab til, hvad eksempelvis teriyakisovsen kan. Min ambition har været at give danskerne en smagsoplevelse, som de ikke har fået før,” siger Henrik Jyrk.
Homestyle Tokyo Teriyaki er på menuen fra 29. juni.