Sådan bliver du klar til en elbil

Overvejer du at investere i en elbil? Det gør mange danskere i disse år. Dog er der mange forbrugere, som har bekymringer i forhold til at tage springet og købe en elbil, frem for en bil, som kører på fossile brændstoffer.

Sponsoreret indhold

Her får du svar på nogle af de spørgsmål, som oftest bliver stillet i forbindelse med overvejelserne om at købe en elbil.

Elbiler har i mange år været et meget omtalt emne, og mange eksperter forventede, at der i år 2020 ville køre flere elbiler på de danske veje, end der faktisk gør Så hvorfor er der ikke flere elbiler på vejene, når vi så ofte taler om, at Danmark er et foregangsland inden for den grønne omstilling? 

Det er ofte de samme problemstillinger som forbrugerne nævner, når de bliver spurgt til, hvorfor de vælger at købe en benzin- eller dieselbil frem for en elbil.

Pris og teknologi

En af de ting som oftest bliver nævnt som en barriere, i forhold til at investere i en elbil, er prisen. Når man siger elbil, tænker de fleste forbrugere på en Tesla, hvilket er udenfor mange forbrugeres budget. Dog kommer der hele tiden nye modeller på markedet, som forsøger at henvende sig til en bredere forbrugerskare. 

En elbil koster stadig cirka 100.000 kroner mere end en almindelig bil med et tilsvarende udstyrsniveau, så det er derfor primært det miljømæssige aspekt, som er den udslagsgivende faktor for, at man køber en elbil. Bilproducenterne er bevidste om dette, og man vil over de næste år formentlig se langt flere elbiler, som henvender sig til forbrugergrupper, som ikke nødvendigvis ville købe en Tesla.

Derudover er mange også nervøse for, om de kan gensælge deres elbil. Det er svært at forudsige morgendagens teknologier og mange er derfor bekymrede for, om de køber en bil, hvis teknologi få år efter vil være forældet. Dog forudser flere eksperter, at når der i fremtiden bliver solgt flere elbiler, vil disse blive en mere sikker investering end en diesel- eller benzinbil. 

Opladning af elbilen og rækkevidde

En anden bekymring, mange forbrugere kan have, er selve opladning af deres elbil. Har man en traditionel bil, som kører på fossile brændstoffer, skal man aldrig køre langt, før man er i nærheden af en tankstation. 

Mangel på ladestandere bliver ofte omtalt som et problem i forhold til at se elbiler som et reelt alternativ til de traditionelle biler. Derfor vælger mange også, hvis der er mulighed for det, at have en ladeboks til sin elbil derhjemme. Udover at man sparer den tid, man ellers ville bruge på at tanke bilen, kan det også blive økonomisk fordelagtigt for forbrugeren. Dog skal man være opmærksom på, hvad den enkelte ladeløsning indeholder. Det kan i mange tilfælde være billigere at eje en ladeboks frem for at leje den.

Man kan ved nogle ladeløsninger få refusion for den strøm, som bliver brugt til at oplade sin elbil og satsen for refusion er i 2020 sat til 1,11 kr./kWh. Ved eksempelvis at sætte en timer på sin oplader, og lade bilens batteri op om natten, kan man spare yderligere penge, da strømmen på dette tidspunkt ofte er billigst.

Også elbilens begrænsede rækkevidde bliver af nogle forbrugere anset som et problem. Bilproducenterne er opmærksomme på dette og elbilerne kan efterhånden køre længere og længere på en opladning. Det er altid værd at tænke over ens konkrete transportbehov og finde en elbil og ladeløsning, der matcher behovet. Langt de fleste vil erfare, at de 95% af tiden kan klare sig med hjemmeopladning, da det er sjældent man er på langtur – og dermed overskrider elbilens rækkevidde - i hverdagene.

Har du fået svar på dine spørgsmål omkring købet af en elbil, så er du måske klar til nu at springe ud i at investere i en grønnere og mere bæredygtig transportform.

 

Dagens Gossip