Forside Nyheder Virksomhed giver ikke-rygende medarbejdere 6 ekstra feriedage for at kompensere...

Virksomhed giver ikke-rygende medarbejdere 6 ekstra feriedage for at kompensere for rygernes rygepauser

Business,Colleagues,Collaborative, Work, Office, arbejdsliv, kolleger, samarbejde, arbejdsmiljø, arbeidsliv, kollegaer, samarbeid
Shutterstock

Virksomhed giver ikke-rygende medarbejdere 6 ekstra feriedage.

Lige nu læser andre

Et japansk firma i Tokyo har fundet en utraditionel måde at skabe balance mellem medarbejderne på.

Marketingvirksomheden Piala Inc. tilbyder nemlig sine ikke-rygende ansatte seks ekstra feriedage om året for at kompensere for den tid, deres rygende kolleger bruger på rygepauser i arbejdstiden.

Piala Inc. fremhæver, at tiltaget skal fremme retfærdighed og sundhed uden at indføre forbud eller sanktioner. Det falder på et tørt sted for mange i 2025, hvor lange arbejdsdage og få feriedage er en fast del af arbejdskulturen.

Fra klage til politik

Ordningen blev indført, efter at en ikke-rygende medarbejder påpegede, at rygere ofte tog flere uformelle pauser i løbet af dagen, og ledelsen besluttede herefter at reagere ved at udligne forskellen.

Det skriver mediet japandayli.jp.

Læs også

Kort tid efter fik ikke-rygere tildelt seks ekstra fridage, og ifølge virksomheden har det haft positive konsekvenser.

Flere ansatte har valgt at stoppe med at ryge for at få glæde af den nye fordel, og initiativet har styrket både arbejdsmiljøet og virksomhedens image.

Et sundt incitament

Piala Inc. har altså valgt en tilgang, der belønner frem for at straffe, og virksomheden ønsker ikke at presse medarbejdere til at holde op med at ryge, men i stedet at give et konkret incitament til dem, der vælger en røgfri livsstil.

I Japan, hvor mange fortsat arbejder under et højt arbejdspres og ofte fravælger feriedage, har seks ekstra fridage stor betydning.

Det giver ikke blot mere tid til restitution, men sender også et klart signal om, at trivsel og sundhed prioriteres.

En kultur i forandring

Læs også

Rygning har i årtier været en integreret del af japansk erhvervsliv, men billedet er under forandring.

Antallet af rygere er faldet støt de seneste år, og flere virksomheder ser nu sundhedsfremmende tiltag som en investering i både produktivitet og medarbejdermoral.

Ads by MGDK