Ægte sportsstjerner skal både vinde og charmere

Skrevet af admin

25/12/2014

Dagens topnyheder

Hvilken dansk sportspersonlighed var egentlig landets mest værdifulde brand i løbet af 2014?

Sponsorer har mange krav til sportsstjerner. Skal firmaer hungre efter samarbejde med en udøver i en grad, så det udløser store checks, skal vedkommende især være en vinder.

- Virksomheder vil gerne forbindes med vindertyper. Man skal have vundet store internationale sejre og opnået prestigefulde titler, siger Simon Bastiansen, sponsorrådgiver i pr-bureauet pslive.

Tennisspiller Caroline Wozniacki bliver fremhævet som en meget attraktiv udøver af alle tre sponsorrådgivere, Ritzau har talt med om emnet.

- Hun er en rigtig interessant profil, fordi hun har vundet over 20 WTA-singletitler og tilbage i 2010 lå nummer ét i verden i over et år, siger Thomas Badura, stifter af konsulentfirmaet Sponsorpeople.

Tennis er en global sportsgren, hvor sponsorerne kan få stor opmærksomhed, når Wozniacki går på tennisbanen.

"Miss Sunshine" har med sine præstationer fået firmaer som Adidas, Rolex, Yonex og Sony Ericsson til at punge ud med sponsorpenge.

Racerkører Kevin Magnussen, der i 2014-sæsonen kørte Formel 1 for engelske McLaren, har også været et varmt navn i det forgangne år.

- Kevin Magnussen har alle de ting, der skal til. Han er "likeable", en pæn fyr, og så er han professionel, siger Simon Bastiansen.

McLaren satte dog et punktum for Magnussens Formel 1-karriere, da teamet tidligere i december degraderede ham til reservekører i 2015-sæsonen.

Det betyder en faldende brandværdi, vurderer Lars Gjøls-Andersen, der er daglig leder hos MEC Access, som yder sponsorrådgivning.

- Kun resultater på banen kan ændre på det, siger han.

Den ideelle sportsstjerne skal både være en vinder på og uden for banen, og skal i høj grad give noget af sig selv.

- Man er en større succes, hvis man har mange følgere på Facebook eller Instagram og er synlig i medierne, siger Lars Gjøls-Andersen.

/ritzau/