Analytiker: B&O-millioner skal kapre de unge og kineserne

Skrevet af admin

20/06/2014

Dagens topnyheder

B&O skal bruge den kvarte milliard, som selskabet netop har fået i kassen ved et lynhurtigt aktiesalg, til at fremtidssikre virksomheden.

Det skal ske ved i højere grad at få de unge og kineserne til at slæbe B&O-produkter hjem i stuen. Det siger senioranalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

- Både på de nye og etablerede markeder skal B&O have gang i væksten og innovationen.

- Men som en del af sin strategi ønsker B&O at vokse i BRIK-landene - altså Brasilien, Rusland, Indien og Kina. Især i Kina har man fået en god samarbejdspartner, som kender markedet og de gode beliggenheder, så man kan få adgang til nogle eksklusive kunder, siger han.

Samtidig skal B&O forsøge at gøre op med, at virksomheden indtil nu måske især har appelleret til en lidt ældre generation, siger analytikeren.

- Man har måske ikke helt formået at få B&O positioneret i en lidt yngre generation. Det er noget af det, man prøver at råde bod på med det nye brand B&O Play, som er nogle lidt billigere produkter, der appellerer til en yngre generation, siger analytikeren.

Langt de fleste danskere kender nok B&O, som har været synonym med lyd- og billeder i luksusklassen. Men historien bag aktieudvidelsen er også, at B&O igennem flere år har haft store vanskeligheder ved at tjene penge.

- B&O har levet en lidt omtumlet tilværelse de seneste seks til syv år i kølvandet på finanskrisen med svækket forbrugslyst og hårdere konkurrence fra især de lidt mere billige produkter, siger Søren Løntoft Hansen.

Nichen af kunder, som vil have luksusvarer, svandt ind i kølvandet på finanskrisen, og det ramte luksusbrandet hårdt.

Torsdag eftermiddag præsenterede B&O detaljerne i en varslet aktieudvidelse. Allerede fredag morgen kunne den danske lyd- og tv-producent så melde alt udsolgt.

De 3,9 millioner aktier blev solgt for 66 kroner per styk. Dermed lander bruttoprovenuet fra aktiesalget på 259,2 millioner kroner. B&O udvider med 9,99 procent af kapitalen.

Pengene skal gå til marketing og mere innovation, lyder det blandt andet.

/ritzau/