Antorini: Små elever vil også have en tilbagemelding

Skrevet af admin

16/06/2014

Dagens topnyheder

De nationale test er ikke en kontrolforanstaltning. Det er et pædagogisk redskab, der skal bruges til en snak mellem lærere, elever og forældre. Derfor handler det om, hvordan de bliver præsenteret, og hvordan de bliver brugt, siger undervisningsminister Christine Antorini (S).

Kristeligt Dagblad skriver mandag, at test og prøver i folkeskolen giver nogle elever helt ned til 3. og 4. klasse eksamensangst.

Ifølge Andreas Rasch-Christensen, forskningsleder på Via University College, kan test og prøver i de mindre klasser sagtens virke motiverende og læringsfremmende.

Men man skal være opmærksom på, at det er en balancegang, som ikke alle elever mestrer, og det kræver en meget tæt dialog mellem lærer og elev i forhold til at forstå og bruge resultaterne, mener han.

Første gang, eleverne bliver testet, er i 2. klasse i dansk.

- Det er vigtigt at afdramatisere, hvorfor eleverne skal testes. Også de små elever har brug for at få en evaluering og hjælp fra lærerne, siger undervisningsministeren.

Hun er lodret uenig med lærernes formand, Anders Bondo Christensen, der mener, at de nationale test er blevet en form for kontrolinstrument, der smitter af på elever, lærere og hele skolen.

Enhedslistens undervisningsordfører, Rosa Lund, finder det skræmmende, at elever på de laveste klassetrin udvikler eksamensangst.

- Jeg tror, vi sætter for tidligt ind med prøver og test i folkeskolen. Jeg har svært ved at se, hvad vi får ud af at måle eleverne hele tiden, for de bliver jo ikke fagligt dygtigere af, at man tester dem, siger Rosa Lund.

Men det afviser Christine Antorini.

- Vi sætter ikke for tidligt ind med test. Eleverne kan godt lide at få en tilbagemelding fra lærere, og derfor er det så vigtigt, at den tilbagemelding er en pædagogisk tilbagemelding, og at det ikke bliver oplevet som en eksamen, siger hun.

Ifølge Venstres ordfører, Karen Ellemann, skal man tage eksamensangst alvorligt, men den er ikke tegn på, at der skal laves noget drastisk om.

- En test skal ikke bruges som en hammer oven i hovedet og være en demotiverende faktor, men der er pokker til forskel på, om man har et testregime eller en evalueringskultur, siger hun.

/ritzau/