Bløder røde tal: Hver syvende busrute risikerer at blive nedlagt

Skrevet af Mathias Busekist

04/09/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Passagermangel og høje brændstofpriser får tallene til at bløde.

Dagens topnyheder

Regionerne estimerer, at mellem 10 til 20 procent af buspassagererne ikke er vendt tilbage efter coronakrisen. 

Brændstofpriserne er samtidig steget markant, og det har nu medført, at hver syvende regionale busrute risikerer at blive nedlagt. 

Regionerne mangler nemlig 233 millioner kroner i trafikselskaberne, som har fået kompensation for tab under coronakrisen samt for det stigende brændstofpriser. 

Ifølge Berlingske forudser man, at det blot vil blive værre i 2023, hvor man vil mangle 279 millioner kroner, eller 14 procent af regionernes samlede budget for kollektiv trafik. 

Man vil kunne risikere, at dette medfører fire millioner færre afgange med bus og tog i regionerne. 

Næstformand for Danske Regioner samt regionsrådsformand i Region Syddanmmark, Stephanie Lose (V), lægger heller ikke skjul på, at der er tale om en "meget alvorlig" situation.

"Vi ved, at de busruter, der trods alt er økonomi i, fordi der er flere passagerer med busserne, typisk er i de større byer. Omvendt er der færre med ruterne i de tyndt befolkede områder, og det vil typisk være der, man vil skære," siger hun ifølge Berlingske. 

Ifølge Stephanie vil det blive svært at finde ruterne, der skal fredes, skulle nedskæringer blive aktuelt. 

Ministeriet skriver i et skriftligt svar, at man ved forårets økonomiforhandlinger har aftalt med regioner og kommuner, at der vil blive udbetalt 200 millioner kroner i kompensation for coronarestriktionerne. 

I denne måned vil regeringen, kommunerne og regionerne mødes for at drøfte trafikselskabernes situation.