Blomsterberg-effekten: Tre gange så mange vil være konditor

Skrevet af Sol Stoffregen

14/10/2013

Mest læste i dag

Seerne bliver ikke kun lækkersultne af at se Metter Blomsterberg fremtrylle imponerende desserter eller en af de utalige bagekonkurrencer med amatører, som fylder sendefladen på tv. Flere og flere unge får nenlig også lyst til selv at kreere bagværk.

Antallet af unge, der gerne vil være konditorer er tredoblet på få år. For seks år siden begyndte 37 personer på en konditoruddannelse, mens i år 2012 var tallet vokset til 120 personer. I år er der foreløbigt 72 personer, der er tilmeldt en konditoruddannelse.     

Det skriver Metroxpress.

- Det er det, vi kalder Mette Blomsterberg-effekten. I og med at der er kommet så meget fokus på konditorfaget i fjernsynet, er der rigtig mange unge mennesker, der gerne vil i lære som konditor, siger uddannelseskonsulent Erik Jensen fra Bager- og Konditormestre i Danmark til Metroxpress.  

Mette Blomsterberg er kendt fra "Det søde liv" og "Den store bagedyst" på DR1. 

LÆS OGSÅ: Créme de la créme: Blomsterberg tjener kassen på kager

Vi hamstrer køkkenvægte
Det er ikke kun konditoruddannelsen, der er kommet på mode. Også butikkerne melder om markant fremgang i salget af køkkenvægte og braddepander, ifølge Dansk Supermarked. 

- Antallet af solgte bageforme stiger og falder sammen med tv-programmerne. Der er et tidsmæssigt sammenfald, så udseendelser ser helt klart ud til at generere en efterspørgsel i de danske køkkener, siger pressechef Mads Hvitved Grand fra Dansk Supermarked, som ejer Føtex, Bilka og Netto til Metroxpress.

Dansk Supermarked har oplevet en fordobling i salget af braddepander og køkkenvægte i forbindelse med tv-programmerne "Den store bagedyst", "Kagekampen" og "Masterchef Dessert". Salget af sprøjteposer og bageforme er vokset med 50%.