Børn bliver brugt som salgskanal på nettet

Skrevet af admin

04/10/2014

Mest læste i dag

Skateboards, solbriller, læskedrikke, makeup eller mærkelige højttalere. Gaver som disse giver virksomheder ofte til børn og unge, der er populære på de sociale medier, mod at de omtaler produkterne.

Det kommercielle pres på børnene er så udbredt, at Forbrugerombudsmanden nu vil holde særligt øje med børnene og de sociale medier. Det skriver Politiken lørdag.

- Det er skærpende, når virksomhederne forsøger at ramme børn gennem andre børn og unges medier, og jeg synes, at det har nået et omfang, hvor vi er nødt til at reagere, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Politiken.

- Ifølge markedsføringsloven er børn og unge særligt sårbare og fortjener særlige hensyn. Erhvervsdrivende har et ansvar for, at reglerne bliver fulgt, så de unge bloggere ikke udsender skjult reklame til andre børn og unge. Lever firmaerne ikke op til det, er vi klar til at tage flere sager op, siger Henrik Øe og peger på, at der allerede er et par sager i gang.

Politiken har lavet en optælling på 20 blogs drevet af 13-17-årige, der har mellem 1000 og 60.000 følgere. 17 af dem har kommercielle indslag i form af anbefalinger af produkter, links og rabatkoder til firmaers hjemmesider. Kun fire nævner konsekvent, at det er sponsoreret.

Når reglerne er overtrådt, risikerer virksomhederne bøder, som bliver udmålt efter den fortjeneste, der er i forbindelse med reklamerne. Seneste bøde i en sag om skjult reklame var på 30.000 krone

I sidste måned skærpede Forbrugerombudsmanden vejledningen omkring god markedsføringsskik, så firmaer ikke længere må sende gaver til børn og unge under 18 med henblik på at få dem til at omtale varerne over for en større gruppe af andre børn og unge.

Når de unge, der får penge eller gaver af firmaerne, omtaler produkterne, sker det for eksempel når de laver videoer, billeder eller små historier på Instagram, Facebook, YouTube eller blogs, og ofte sker det i form af små konkurrencer, hvor følgerne skal "like" firmaet eller deres produkter.

Og der er hver dag masser af børn, der læser med. For eksempel er 44 procent af de 11-12-årige piger på Instagram dagligt eller næsten dagligt, mens 25 procent af de 10-12-årige drenge tjekker Facebook, viser tal fra TNS Gallup Børne Index 2013.

Kims er en af de virksomheder, som bruger bloggere i markedsføringen, og firmaets SBRØD-produkter dukker op i en af de unges blogs. Men Kims reklamerer ikke over for børn og unge, oplyser marketingdirektør Anne With Damgaard.

- Jeg kan jo ikke være 100 procent sikker på, at SBRØD-kampagnen ikke kom ud til en ung blogger. Men det skal vores kampagner ikke gøre. Desuden gør vi meget ud af at opfordre bloggerne til at skrive, at produkterne er en gave, siger hun.

/ritzau/