Byttefestivalen vinder kampagne for omstilling

Skrevet af Elo Christoffersen

18/09/2013

Dagens topnyheder

Byttefestivalen, der blev afholdt den 30.-31. august i Nicolai i Kolding, løb med sejren i én af de ni regioner, hvor dommere skulle udpege en vinder.

Læs også: Boligselskabet AAB fejrer 75 års jubilæum

Blandt 380 tilmeldte projekter var Byttefestivalen. Projekterne gik ud på at sikre et bæredygtigt samfund for fremtidens generationer. Det var DR og Information, der stod bag kampagnen voresomstilling.dk.

Et opgør med brug-og-smid-væk

Byt tøj i stedet for at købe og giv dermed tøjet en længere levetid. Det er filosofien bag den første byttefestival i Kolding, gennemført med mange hundrede deltagere. Her lod byens interesserede borgere pengene blive hjemme og medbragte i stedet tøj og sko, som kunne byttes med, hvad andre tilsvarende havde taget med.

Byrådsmedlem vil have Christiansfeld som bryllupsby igen

Byttefestivalen, som vil blive gentaget næste år, er et af en voksende række af lignende byttemarkeder i landet, der gør op med køb-og-smid-væk-kulturen og inspirerer til et mindre ressourcebelastende forbrug. Det skriver Nicolai i en pressemeddelelse.

Initiativet til Byttefestivalen er taget af Heidi Elbæk, der har gennemført projektet med hjælp fra en stor gruppe af frivillige, der stod klar i Nicolai Scene med borde, tøjstativer og kaffe. Det overskydende tøj gik til Blå Kors’ Genbrug.