Det går for langsomt med at forbinde Europas elmotorveje, men næste år sætter man for alvor skub i implementeringen af initiativerne i EU's energiunion, lover EU-Kommissionens næstformand med ansvar for energiunionen, Maros Sefcovic.
- Næste år bliver året, hvor vi leverer resultater.
- 2015 var en god begyndelse, men 2016 bliver året, hvor vi kommer til at se fremskridt, siger Maros Sefcovic på et pressemøde i Bruxelles.
En fælles europæisk energiunion skal sikre billigere og renere energi, og den skal styrke energisikkerheden.
Det kræver blandt andet et bedre netværk, så elektricitet og gas kan flyttes mellem medlemslandene mere effektivt, og den del af projektet går for langsomt.
- Det tager alt for lang tid. Det er helt uacceptabelt, at vi fortsætter på denne måde, siger Sefcovic.
Løftet fra Maros Sefcovic er positivt, mener Dansk Energi, som har rejst problemet over for kommissæren flere gange, senest på et møde i København i sidste uge.
- Vi er glade for, at kommissionen har blik for, at der allerede findes et netværk af brede elmotorveje i Europa, som i dag er spærret af nationale grænsebomme.
- Derfor er det positivt, at kommissionen nu eksplicit vil adressere flaskehalsene, der blokerer det indre energimarked, siger vicedirektør i Dansk Energi, Anders Stouge.
EU-Kommissionen får til gengæld drøje hug fra miljøorganisationer som Greenpeace og Friends of the Earth Europe, der mener, at EU er på afveje, når man vil satse på gas med det overordnede mål at bekæmpe klimaforandringer og opnå energisikkerhed.
Sefcovic har lyttet for meget til gaslobbyisterne, lyder kritikken fra de to organisationer.
Statusmeldingen beretter også, at Danmark er på ret kurs mod de mål, der er sat for vedvarende energi, som inden 2020 skal udgøre 30 procent af forbruget. I 2013 lå procentdelen på 27,2 procent, viser kommissionens tal.
EU-Kommissionens status kommer i forlængelse af Sefcovic' rundrejse i medlemslandene. Han har indtil videre besøgt 22 af de 28 EU-lande. Han var for nylig i København.
/ritzau/