9 ud af 10 unge bruger kunstig intelligens i skolen.
Lige nu læser andre
Madpakker og penalhuse er ikke længere de eneste faste følgesvende i skoletasken.
For de fleste danske unge er kunstig intelligens blevet et lige så naturligt redskab i hverdagen, og en ny undersøgelse viser, at udviklingen går hurtigt.
Ifølge Microsoft Danmark bruger hele 90 procent af de 15-18-årige ai i skoletiden.
Det skriver TV 2
Undersøgelsen viser også, at mange unge oplever et dilemma. Over halvdelen indrømmer, at de undlader at bruge teknologien mere, fordi de frygter at blive beskyldt for snyd.
Læs også
Alligevel vurderer 63 procent, at værktøjerne hjælper dem til at forstå vanskelige emner, mens 59 procent bruger ai til lektier på egen hånd.
Flere end halvdelen mener samtidig, at deres produktivitet øges, og at de får bedre overblik over skolearbejdet.
Skolen skal være opmærksomme
Mette Kaagaard, direktør for Microsoft Danmark, ser resultaterne som en påmindelse om, at skolerne skal tage teknologien alvorligt.
“Sagen er, at ai er her nu, og vi skal lære at bruge den – både i undervisningen og i opgaveløsningen,” siger hun og understreger, at det ikke må blive en erstatning for menneskelig dømmekraft.
Læs også
Hun påpeger, at der er brug for en bredere samtale, så teknologien forbindes med læring frem for snyd.
Børne- og Undervisningsministeriet fremlagde kort før sommerferien en række anbefalinger, der blandt andet handler om, at lærere og ledelser skal inddrage teknologien aktivt og samtidig ruste eleverne til at bruge den kritisk.
Ifølge CBS-forsker Sine Zambach er ansvaret ikke kun politisk. Hun fremhæver, at det også er op til lærerne at tage ejerskab.
“Der ligger et ansvar hos lærerne i at sætte sig ind i, hvad ai kan og potentialerne i undervisningen, så de kan møde eleverne i øjenhøjde og hjælpe dem med at forstå, hvor faldgruberne ligger,” siger hun.
Resultaterne viser, at kunstig intelligens allerede er dybt integreret i unges skolehverdag.
Læs også
Spørgsmålet er nu, hvordan både skoler og politikere sikrer, at teknologien bruges på en måde, der fremmer læring og ikke skaber mistillid.