Coloplast, der blandt andet laver sygeplejeartikler inden for områderne stomi, kontinens og urologi samt hudpleje og sårbehandling, kom ud af regnskabsåret 2013/14 med et overskud efter skat på 2,4 milliarder kroner, hvilket er et fald på 12 procent i forhold til sidste år.
Det viser koncernens årsregnskab.
Alligevel kalder koncernens direktør, Lars Rasmussen, resultatet for "stærkt", samtidig med at han forventer en fortsat høj vækst.
- Jeg er rigtig godt tilfreds med det stærke resultat for året, som har bidraget til at understrege vores position som global markedsleder, siger Lars Rasmussen i en kommentar til regnskabet.
- Vi vokser samlet ni procent i et marked, der vokser omkring fem procent, og har samtidig været i stand til at øge vores overskudsgrad. Det samlede resultat indfrier dermed de høje forventninger, vi har til selskabet, siger han.
I år er omsætningen steget med ni procent i forhold til året før og endt på 12,4 milliarder kroner. Omsætningen steg med seks procent i Europa, 10 procent på "andre etablerede markeder" og 24 procent på det, Coloplast betegner som øvrige markeder.
- Salgsudviklingen i vores hud- og sårplejeforretning, hvor vi kan præsentere tocifret vækst på 10 procent, er særligt tilfredsstillende. Det samme er væksten på øvrige markeder, som var drevet af stærke salgstal på det kinesiske og brasilianske marked, siger Lars Rasmussen.
Koncernchefen hæfter sig især ved den brede fremgang for hele året, hvor Coloplast vokser mere end markedet på samtlige forretningsområder og i samtlige geografiske regioner.
- Desuden har vi i løbet af året underbygget det stærke momentum i vores forretning med lanceringen af nye markante produkter på tværs af vores forretningsområder blandt andet stomiposen New Sensura Mio og kateteret SpeediCath Compact Eve, siger direktøren.
Coloplast forventer for 2014/2015 en omsætningsvækst på omkring 11 procent i danske kroner, oplyser koncernen.
/ritzau/