Connie H: CO2-aftale med luftfarten er ikke perfekt

Skrevet af admin

03/04/2014

Dagens topnyheder

Selvom EU nu for anden gang fritager international luftfart fra at betale for forurening, så sektoren selv kan finde ud af, hvordan fly kan mindske CO2-udslippet, så tror EU's klimakommissær på, at det denne gang vil lykkes at få lavet et globalt system.

Men miljøforkæmpere er rasende og mener, at EU tramper på sine egne klimamålsætninger.

- Er aftalen helt perfekt? Nej, det er den ikke. Men nu skal vi se fremad. Der skal findes en global markedsbaseret mekanisme, så når vi flyver, så betaler vi for den forurening, det giver, siger klimakommissær Connie Hedegaard og tilføjer:

- Man kan sagtens blive enige, hvis man vil. Det sætter jeg min lid til.

EU-Parlamentet stemte torsdag for en aftale med FN's Luftfartsorganisation, Icao, som EU-Kommissionen og EU's medlemslande allerede har sagt god for.

Den går ud på, at organisationen i 2016 skal have fundet et globalt system for, hvordan fly udleder mindst muligt CO2.

Især Kina og USA har nemlig protesteret voldsomt og truet med handelskrig, fordi de i 2012 blev pålagt at være med i EU's kvotesystem, som kræver, at de betaler for CO2-udledningen, hvis deres internationale fly lander eller letter i EU.

Derfor blev de undtaget fra at betale i et år, og den nye aftale undtager dem så igen fra at købe CO2-kvoter ind til 2016.

- Det har ikke været en stjernestund for EU at få samling bag det her. Det er ikke nogen hemmelighed, at flere medlemsstater har haft andre interesser og været nervøse over trusler fra blandt andet USA, siger Hedegaard.

Havde parlamentet torsdag stemt aftalen ned, ville internationale flyvninger skulle betale, som EU-loven kræver det.

- Det havde givet uoverskuelige scenarier, hvor vi måtte tilbage til regler, som ingen ville respektere, siger hun.

Det er nu ifølge kommissæren op til resten af verden at sætte kød på en global aftale, som man allerede har et halvfærdigt billede af.

- Fly skal også bidrage, og det synes jeg egentlig ikke, de behøver vente til 2016 med. Os, der har råd til at købe en billet og sætte os ind i et fly, vi hører ikke til det fattigste segment. Men vi er, hvor vi er. Nu skal der findes en løsning globalt, siger hun.

/ritzau/