CO2-udledningen fra verdens skibe og fly slipper sandsynligvis for at blive reguleret i en ny klimaaftale på klimakonferencen COP21 i Paris.
Dermed falder en stor dansk mærkesag på gulvet, og i Danmarks Rederiforening ærgrer man sig, siger underdirektør Maria Bruun Skipper.
- Skibsfarten burde være med i en aftale. Det er helt naturligt, at vi som erhverv tager ansvar og er en del af bidraget til at holde den globale temperaturstigning under 1,5 eller 2 grader, eller hvad det ender med, siger hun til Ritzau.
Skibsfart og flytransport røg ud af det kompromisudkast til en aftale, som den franske udenrigsminister, Laurent Fabius, fremlagde onsdag for de 195 lande på klimatopmødet.
Modstanden kommer især fra ulandsgiganterne Kina, Indien, Brasilien og Sydafrika. De er imod globale regler og henviser til FN's klimakonvention, der siger, at de rige lande skal gå forrest i kampen mod klimaændringer.
Den danske rederibranche og EU har ellers siden klimatopmødet i København i 2009 arbejdet på, at verdens lande skal bede FN's søfartsorganisation, IMO, om at lave et teknisk regelsæt, der begrænser skibenes udslip af CO2.
Skibe er en af de mest miljøskånsomme måder at transportere gods rundt i verden, og danske rederier har allerede gjort meget for at mindske klimabelastningen. Men man kan ikke blive ved at undgå en fælles indsats, siger Maria Bruun Skipper.
- Vi transporterer 90 procent af verdenshandelen og står kun for 10 procent af transportsektorens samlede udledning. Men rapporter viser samtidig, at udledningerne vil vokse med 50-250 procent frem mod 2050, hvis man ikke gør noget, siger hun.
Lige vilkår for skibsfarten over hele kloden vil i høj grad være til gunst for danske rederier, som er langt fremme.
- Der er også en konkurrencefordel, det lægger vi ikke skjul på. Alt, hvad man sparer på bunkers (brændstof, red.), sparer man også på bundlinjen og på CO2-udledningen - det går hånd i hånd, siger underdirektøren.
EU's klimakommissær, Miguel Arias Cañete, er stærkt utilfreds med, at skibe og fly er slettet af COP21-dagsordenen.
- Deres udledninger vokser markant og vil stå for så meget som en tredjedel af alle udledninger i 2050, hvis ikke der bliver gjort noget. Derfor kæmper vi så hårdt for at få skibsfart og luftfart med i teksten, sagde Cañete torsdag.
/ritzau/