Derfor skal du spise kål

Kål lyder måske ikke som en super sexet aftenspise, men du skal ikke lade dig skræmme, de kan altså noget de kål. Fast ernæringsøkonom på Familie Journal, Tatjana Albinus, er i hvert fald ikke i tvivl om, at kål er en helt igennem god spise:



- Kål er noget af det sundeste, du kan sætte tænderne i. Det indeholder meget få kalorier, men fylder godt i maven på grund af de mange fibre, der svulmer op i mavesækken, giver maven noget at arbejde med – og mætter. Desuden indeholder kål masser af sunde stoffer, der menes at være med til at forebygge kræft hjertekarsygdomme og type 2-diabetes. Dertil kommer indholdet af både C-vitamin og betacaroten, der menes at styrke immunforsvaret.



Derfor er fedt vigtigt, når du spiser lavkarbo – se hvorfor på familiejournal.dk


4 kål der styrker dig


Hvidkål
 - er fuld af bitterstoffer, der modvirker kræft og hjertekarsygdom. Herudover mætter hvidkål godt for et ganske lavt kalorieindhold.



Rødkål
 - menes at nedsætte risikoen for brystkræft, eftersom de stoffer, der opstår, når bitterstofferne i kålen nedbrydes i kroppen, forhindrer kræftceller i at dele sig. 



Er du gravid? Udeoghjemme.dk forklarer, hvorfor du skal huske din omega-3

Spidskål 
- er mild i smagen, og bare 100 gram af kålen dækker hele dit daglige behov for C-vitamin.



Grønkål 
- indeholder bitterstoffer, der menes at sænke indholdet af usundt fedt i blodet. Samtidig er kålen fiberrig, så den mætter godt, og bare 100 gram grønkål dækker 20 procent af dit dagsbehov for knoglestyrkende kalk.

Af redaktionen, redigering Mette Skøtt, familiejournal.dk/NewsDesk  Aller Media



 

Dagens Gossip