Her er nogle af hovedpunkterne i den nye medieaftale, der rækker frem til 2018:
* Danmarks Radio skal styrke indsatsen over for de unge, herunder nyheder, videnskab og satire.
* DR forpligtes til at udlægge produktion til uafhængige producenter for 300 millioner kroner i gennemsnit hvert år. Det er en stigning i forhold til tidligere.
* Andelen af dansk musik på tværs af DR's platforme forventes at ligge på 39 procent.
* Licenstilførslen til DR falder med aftalen med 74,9 millioner kroner om året, fordi erhvervslicensen afskaffes. I det første år kompenseres der for noget af nedgangen gennem ubrugte licensmidler.
* DR's radio- og tv-programmer skal være tilgængelige på nettet, men der sættes grænser for, hvor lang tid programmerne kan være til rådighed.
* DR og TV2 Danmark A/S skal engagere sig i dansk film for 65 millioner kroner årligt.
* DR skal også styrke den regionale dækning, så den afspejler mangfoldigheden i de forskellige dele af landet, herunder på kulturområdet.
* Både DR og TV2 skal styrke tilbuddet til syns- og hørehæmmede. Det skal blandt andet ske ved tekstning og tegnsprogstolkning af alle valg og ikke som hidtil kun af valg til Folketinget.
* Der skal nedsættes et udvalg, som skal give inspiration til, hvordan man skaber et stærkt public service-tilbud i en medievirkelighed, hvor borgerne selv vælger, hvad de vil se, og hvornår.
* Public Service-Puljen, der støtter dansk tv-drama og dokumentarprogrammer, tilføres i aftaleperioden i alt 170 millioner kroner, og mulighederne for støtte til programmer rettet mod børn og unge forbedres.
Kilde: Kulturministeriet
/ritzau/