DF's krav om letbane blokerer for aftale om togfond

Skrevet af admin

13/01/2014

Dagens topnyheder

Alt tegnede til en aftale om togfonden mandag aften, men i stedet endte forhandlingerne med rasende meldinger fra regeringen og Enhedslisten.

De beskylder Dansk Folkeparti for i sidste sekund at lægge et nyt krav om en letbane fra Vejle til Billund på bordet.

Hidtil har Dansk Folkeparti blot krævet et spor fra Vejle til Billund. Men nu vil partiet have undersøgt, om banestrækningen skal bygges som en jernbane eller en letbane, som lokale i Vejle ifølge DF ønsker.

Ifølge transportminister Pia Olsen Dyhr er det kravet fra Dansk Folkeparti, der førte til et "sammenbrud" i forhandlingerne:

- Jeg er rigtig ked af det. Jeg opfatter det som drilleri fra Dansk Folkeparti, siger hun om et krav fra Dansk Folkeparti om en letbane mellem Vejle og Billund.

- Letbanen blev kastet på banen i aller sidste sekund, siger ministeren.

Hun fastslår, at der ikke er aftalt nogen nye møder.

Tilbage i september blev regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten ellers enige om at togfonden på 28,5 milliarder kroner skulle finansieres med højere beskatning af olie og gas i Nordsøen. Penge var altså på plads - kun udmøntningen skulle aftales endeligt.

Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, kalder det "latterligt", at Dansk Folkeparti ændre sit hovedkrav på det sidste forhandlingsmøde:

- Det er rigtig trist. Det er et latterligt grundlag, det falder på, siger Henning Hyllested med henvisning til Dansk Folkepartis krav om en letbane mellem Vejle og Billund.

- Det kom i forhandlingerne her til aften, stort set. Det er skide ærgerligt, at så stort et løft falder på gulvet på et spørgsmål om, at man skal kunne køre sporvogn til Billund, siger Henning Hyllested.

Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, siger, at han ikke ønskede et sammenbrud:

- Vi har bedt om at få lov til at forelægge det her for folketingsgruppen i morgen. Det har ministeren ikke ønsket at vente på, og det er hendes valg, siger han.

Han roser dog samtidig det aftaleudkast, han ikke vil skrive under på:

- Vi forholder os til det gode aftaleudkast, der ligger nu. Der er rigtig mange gode ting i det. Jeg anerkender, at vi er blevet imødekommet langt hen ad vejen.

- Det, vi så bare har bedt om her til sidst, det er, at man lokalt får medindflydelse på hvilken baneløsning, man ønsker, siger han og fortsætter:

- Og så er der en lille divergens om, hvem der betaler regningen. Og der mener vi altså, at man skylder området derovre at betale for den letbane, hvis det er den løsning, man vælger, siger han.

/ritzau/