Disse Shipcraft-folk er anmeldt i gidselsag

admin

|

21/01/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De tre ledende personer i rederiet Shipcraft ville tjene guld til rederiet på sejlads med våben, sprængstoffer og atomaffald.

Men nu efterforskes trekløveret i Shipcraft af politiet i sagen om de seks nu frigivne sømands-gidslers langvarige fangenskab hos somaliske pirater.

De tre er således anmeldt for overtrædelse af straffeloven for passivitet i forhold til at få gidslerne frigivet. Og det er det nu tidligere gidsel Søren Lyngbjørns fagforening Søfartens Ledere, der står bag anmeldelsen.

Det drejer sig først og fremmest rederiets hovedejer, den 68-årige svenske multimillionær John Arne Larsson, der har store luksusejendomme i udlandet, blandt andet i det eksklusive hotelresort DAR JL i Marrakesh i Marokko.

Rigmanden købte i begyndelsen af 2011 den historiske herregård Ekholmsnäs ved Stockholm for godt et halvt hundrede millioner kroner.

Han var selv direktør i rederiet Shipcraft, fra det blev etableret i Danmark i 1982 og frem til 2002. På det tidspunkt var John Arne Larsson bosiddende i Vedbæk.

Dernæst er det medlem af bestyrelsen frem til 10. januar 2013, direktør i det eksklusive modetøjsfirma Noir, Sysser Zerlang Philipson. Hun var formand for aktieselskabet Shipcraft fra 2008, men trådte tilbage som formand den 16. juli 2012.

Da selskabet blev omdannet til et anpartsselskab i begyndelsen af januar 2013, trådte Sysser Zerlang Philipson helt ud af bestyrelsen.

Hun er også i bestyrelsen i Philipson Trading International ApS, hvor hendes mand, vindirektør Christian Philipson fra Philipson Wine, er formand.

Selskabet beskæftiger sig med international handel med kvalitetsvine og fungerer som holdingselskab for Sysser Zerlangs Philipsons modetøjsfirma Noir A/S.

Direktør i rederiet Shipcraft Claus Bech er den tredje involverede i sagen, som er personligt anmeldt til politiet.

Bech fik direktørposten i 2010. Frem til omdannelsen af Shipcraft fra et aktieselskab til et anpartsselskab i 2013 var han medlem af bestyrelsen.

Den indviklede Shipcraft-selskabskonstruktion ender via Cypern-selskaber i skattely på de Britiske Jomfruøer.

Brancheorganisationen Rederiforeningen af 2010 for de mindre og mellemstore rederier og Danmarks Rederiforening for de store rederier har flere gange offentligt taget skarpt afstand fra Shipcrafts måde at håndtere gidselsagen på.

Shipcraft har ifølge rederiforeningen stort set afvist den hjælp og rådgivning, som rederiets egen brancheorganisation kunne tilbyde.

/ritzau/