Ekspert: Fona gik ned sammen med cd- og dvd-salget

Skrevet af admin

11/04/2016

Dagens topnyheder

Der var engang, hvor Fona kunne læsse pallevis af cd'er og dvd'er ind i varehusene og sælge dem så snart, de blev sat på hylden.

Men med streamingtjenesternes indtog blev en kernedel af forretningen pludselig reduceret kraftigt, og det stød er en del af forklaringen på, at ti Fona-butikker mandag er solgt til Elgiganten.

Det vurderer Jens Dalgaard, ekspert i salg og direktør i konsulenthuset Tack International, der kalder cd- og dvdsalget for "to store ben i Fona, der forsvandt".

Ifølge ham begik Fona den store fejl, at de var stædige omkring cd- og dvd-salg, i en tid hvor forbrugerne i høj grad søgte over på nettet og konkurrenterne satsede på telefoni og hårde hvidevarer.

"En stædig fastholdelse i et gammelt koncept" og "en manglende evne til at genopfinde sig selv", lyder det.

I stedet skulle kæden have lavet om på sin forretning i tide, og truffet et valg om at gå én af to veje:

Enten at blive en decideret oplevelsesbutik, hvor man giver folk mere, end de regner med. Eller at gøre, som Elgiganten har gjort, og have et bredt varesortiment, hvor man i høj grad bestiller på nettet og henter varerne i butikkerne.

Den vurdering er Claus Bülow Christensen, der er ekspert i de elektroniske medier og er udviklingsdirektør i Zibra Digital Media, enig i.

- Det har egentlig været ret tydeligt de sidste to år, at de ikke har formået at følge med udviklingen. Og på mange måder har det virket som om, at de ikke har fundet ud af, hvor meget vi køber ind online, siger han om Fona.

Han nævner som eksempel butikken Fona2000 på Strøget, der har haft en hel kælder fyldt med spil.

- Men netop spilmarkedet har på meget kort tid udviklet sig til, at du køber konsoller men ikke spil mere. Dem køber du online. Det marked er forsvundet endnu hurtigere end cd- og dvd-markedet, siger han.

Meget tyder da også på, at de resterende Fona-butikker får en hurtig overhaling. Og én ting er sikkert: Cd'er og dvd'er ryger ud.

I et interview med Børsen siger administrerende direktør i Elkjøp Nordic, der ejer Elgiganten, således, at de resterende butikker, ikke vil fokusere på salg af cd'er og dvd'er, men at man i stedet vil øge sortimentet med flere hårde hvidevarer.

/ritzau/