Ekspert: TDC taber på den aflyste fusion

Skrevet af admin

11/09/2015

Mest læste i dag

Den aflyste fusion mellem TeliaSonera og Telenor sætter TDC under pres og kan ironisk nok være med til at forringe konkurrencesituationen på det danske telemarked.

Det vurderer Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank med speciale i telesektoren.

- Det er en rigtig ærgerlig melding for TDC, som ville have haft en meget stor interesse i fusionen, siger han.

- TDC havde håbet på at få en større konkurrent på det danske marked, der kunne agere mere rationelt, end vi har set i det seneste år. En konkurrent som ville være i stand til at konkurrere på andre parametre end på prisen.

- Man kan med rette frygte, at vi på et tidspunkt ikke længere har de mest innovative produkter eller den bedste kvalitet i vores netværk, fordi der reelt set kun er en aktør i Danmark, der i øjeblikket kan drive en forretning med en fornuftig indtjening.

- Jo mere TDC bliver presset, jo sværere bliver det for dem at fortsætte med at være garant for at opgradere og innovere nye produkter, siger Morten Imsgard.

I dag er de øvrige spillere på markedet, TeliaSonera, Telenor og 3, ifølge Morten Imsgard kun i stand til at konkurrere på prisen.

- Man har TDC, der er lønsom og tjener gode penge. Så har man 3, som trods alt har en nogenlunde forretning. Og så har man TeliaSonera og Telenor, som ikke kan tjene penge.

- Det kunne man have fået løst, hvis fusionen var gået igennem. For så havde man fået to aktører, der delte den samme dagsorden. En dagsorden, der kendetegner TDC's overordnede strategi: At uddanne de danske kunder til at betale for kvalitet og for mere indhold i deres abonnementer.

Ironisk nok er det netop frygten for en forringet konkurrence og udvikling af telenettet, der har fået EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, til at sætte en fod i døren for fusionen.

Ifølge teleanalytiker Morten Imsgard er det i første instans forbrugerne og teleselskabet 3, der vinder på den aflyste fusion.

- Forbrugerne er vindere på den korte bane i form af fortsat lave priser.

- Men omvendt kunne man som forbruger måske over tid være bedre tjent med, at man havde færre og større teleselskaber i Danmark, som var villige til at lancere innovative produkter, så man som dansk forbruger ikke kun får nogle af EUs laveste telepriser, men også nogle af de mest avancerede og innovative produktløsninger.

Om det danske telemarked lige nu siger Morten Imsgard:

- Det er ikke et marked i balance.

/ritzau/