Energiselskabs telefonsælgere vildledte forbrugere med falske løfter

Skrevet af admin

14/04/2016

Dagens topnyheder

Energiselskabet Gul Strøm har fået ørerne i maskinen hos Forbrugerombudsmanden efter selskabets telefonsælgere har overtrådt reglerne for god markedsføringsskik. Det samme har selskabet gjort på sin hjemmeside.

Der er blevet løjet om, hvem kunderne egentlig har indgået aftale med og hvor stor en besparelse, de egentligt kunne opnå.

- Jeg finder det stærkt kritisabelt, at nogle af selskabets telefonsælgere har givet forbrugerne det fejlagtige indtryk, at forbrugerne fik et tilbud på et nyt produkt fra sit nuværende energiselskab.

- Samtidig har de i nogle situationer givet forkerte oplysninger om, hvor meget forbrugerne sparer ved at skifte til Gul Strøm, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en meddelelse.

Ifølge sin hjemmeside vil Gul Strøm "sikre dig billigst mulig el og gas, større gennemsigtighed, god kundeservice og mest mulig konkurrence på markedet", og beskriver i sit årsregnskab, hvor glade kunderne er.

Forbrugerombudsmanden har dog modtaget en del klager over Gul Strøm og har derfor rejst sag mod selskabet.

Her er det fundet, at selskabets telefonsælgere har givet kunderne indtrykket af, at de fik en ny aftale med deres eksisterende selskab, når de i virkeligheden skiftede. Samtidig har telefonsælgerne givet "fejlagtige oplysninger om, hvor meget forbrugerne kunne spare".

I et klassisk telefonsælgertrick har telefonsælgerne der ud over sendt kontrakter til forbrugere, der blot havde bedt om flere oplysninger.

Der ud over har Gul Strøm på sin hjemmeside skrevet, at der ikke var noget abonnement. Det på trods af, at selskab tog 29 kroner om måneden i "handelsomkostninger".

Samtidig udregnede Gul Strøm besparelsen for kunderne baseret ud på et forbrug, der lå langt over den gennemsnitlige husstands.

- Det er vildledende, og jeg har derfor indskærpet, at det fremover skal overholde reglerne, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen

/ritzau/